Fånga ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Fånga ancistrus

    Efter debaclet under fångstförsök med mjärde behöver jag nya idéer för att fånga in ancistrus (och inget annat). Jag har ett 525-liters akvarium med aningens för många gömställen, ur vilket jag skulle vilja få upp ett antal juvenila individer.

    Hjälp!
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    #2
    Ta en 1.5 eller 2 liter PET flaska, blötlägg så etiketterna lossnar, skär bort korken, dela flaskan vid den övre tredjedelen där avsmalningen slutar, vänd upp och ner på den övre tredjedelen, montera den övre tredjjedelen i den undre delen av flaskan, fyll flaskan med akvarievatten, lägg i foder i botten av flaskan, placera flaskan på botten, vänta...

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Sv: Fånga ancistrus

      Ursprungligen postat av Erikderek
      Ta en 1.5 eller 2 liter PET flaska, blötlägg så etiketterna lossnar, skär bort korken, dela flaskan vid den övre tredjedelen där avsmalningen slutar, vänd upp och ner på den övre tredjedelen, montera den övre tredjjedelen i den undre delen av flaskan, fyll flaskan med akvarievatten, lägg i foder i botten av flaskan, placera flaskan på botten, vänta...

      EK
      Japp, gjorde det för ett tag sedan, men nöjde mig med en 0.5-liters flaska. Kostade 1 siamesisk algätare, 4 tigerbarber, 1 kopparbarb och några rödmunstetra. Då hade jag ändå bara en algtablett i och grävde ner flaskan så bara halva mynningen var ovanför gruset, allt efter mörkrets inbrott. Fiskarna packade ihop sig därinne och stendog under natten.

      Kanske hade de överlevt i en större flaska? Eller hade jag haft hela akvariet däri? Det värsta var att jag inte fångade en enda ancistrus.

      I mitt yngelkar testade jag samma sak och det var mycket effektivt för att fånga malaysiska sandsnäckor. En ancistrus råkade simma in också.

      Tipset är bra, men övriga invånare tar sig ju också in.

      Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Men om du gör det på dagen, kan du ha koll på det hela. Jag använder petflaskemetoden och det funkar bra. Dessutom sätter jag ett kryss över ingången med tandpetare så kan ingen stor komma in.
        Ska se om jag kan ta en bild.
        Bifogade filer
        Senast redigerad av svea; 21 August 2013, 12:25.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Sv: Fånga ancistrus

          Ursprungligen postat av svea
          Men om du gör det på dagen, kan du ha koll på det hela. Jag använder petflaskemetoden och det funkar bra. Dessutom sätter jag ett kryss över ingången med tandpetare så kan ingen stor komma in.
          Ska se om jag kan ta en bild.
          Bra tips! Och jag ska göra det på dagen nästa gång.

          Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            #6
            Jag har bara använt fällan när jag själv suttit på pass vid akvariet, senast fick jag upp alla fiskar i hela akvariet simmandes i två 10 liters spänner utan den fisken jag ville fånga. Då gav jag upp och "den" fisken simmar fortfarande kvar i mitt akvarium.

            Bra tipps med tandpetare som raster.

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #7
              Tack för hjälpen, båda! Jag tar givetvis gärna emot fler tips.

              Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Hmmm... undrar lite. Kan man använda den där metoden på alla sorts fiskar?
                Jag vill få bort de Endlers som jag en gång släppte ner som små yngel med tanke att de skulle bli till mat åt vinkeltetrorna. Mycket dumt av mig.. jag veeeet... Några gömde sig, växte upp och nu förmerar de sig hela tiden. Är jättesvårt att håva upp allihop. Har nu lyckats få upp rätt många. Men det är ändå för många kvar. Jag vill få bort alla!!
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Sv: Fånga ancistrus

                  Ursprungligen postat av MonkanS
                  Hmmm... undrar lite. Kan man använda den där metoden på alla sorts fiskar?
                  Jag vill få bort de Endlers som jag en gång släppte ner som små yngel med tanke att de skulle bli till mat åt vinkeltetrorna. Mycket dumt av mig.. jag veeeet... Några gömde sig, växte upp och nu förmerar de sig hela tiden. Är jättesvårt att håva upp allihop. Har nu lyckats få upp rätt många. Men det är ändå för många kvar. Jag vill få bort alla!!
                  Alla sorters fiskar simmade in i min mjärde i alla fall (läs ovan)...

                  Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  Arbetssätt...