ancistrus kippar efter luft vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kisekatten
    • January 2011
    • 126

    ancistrus kippar efter luft vid vattenbyte

    Bytar ca 20-30 % av vattnet varje vecka i mina akvarium.Varje gång så brukar ancistrusmalarna simma upp regelbundet o hämta syre i ca ett dygn,sen efter det så beter dom sig som vanligt igen.Brukar vid varje rengöringstillfälle också rengöra pumpen för att det ska bli bra med rörelse i vattnet.Rengör filtret i akvarievattnet så jag spolar ju inte bort dom små organismerna som ska vara bra.Vad gör jag för galet?Tycker ju att det borde bli bättre vatten efter byte :-O
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Det är inget att oroa sig för om symtomen inte blir värre. sen förstog jag inte om du gör rent filtret varje vecka för det är inte bra att störa filter bakterierna så ofta.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13126

      #3
      Nåt är inte bra när en ancistrus gör på detta sätt. Prova att använda ett vattenberedningsmedel vid bytena. Viktigt med bra filtrering och en ganska bra rörelse i vattnet också. Misstänker att pumpen inte duger riktigt eftersom du gör rent den varje vecka och du skadar då den biologiska reningen.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kisekatten
        • January 2011
        • 126

        #4
        Jag rengör den för att den liksom sätter igen så att det inte blir så bra ruljans i vattnet.Har för hög belastning med malar ,men håller på att lämna till djuraffären eftersom dom växer upp,har redan lämnat ett flertal,då det är olika kullar.Har separerat dom vuxna hanarna från honan,så det gäller att jag lämnar malungarna i rätt tid..dom måste växa till sig till minst 4 cm men sen får dom flytta så att dom inte hinner föröka sig mer.. Har samma pump i det akvariumet som är 54 l o till det som är 30 l,det är i det lilla som malarna får bekymmer vid vattenbytet.Pumparna ska enligt både personal i djuraffär samt förpackning som jag kikade på när jag köpte dom räcka mer än väl till dessa.Minns dock inte vad märket heter :-O I det större blir det inte bekymmer med att malarna kippar efter syre första dygnet som i det lilla och då rengör jag ändå pumpen lika ofta som i det lilla pga samma orsak.Måste ge ordentligt med mat till malarna dels för att dom är så många och dels för att dom ska kunna växa för att kunna flytta,så kan inte dra ner på matandet i nuläget vilket antagligen är det som gör att pumpen sätter igen.
        Ska försöka ta mig till djuraffär vid tillfälle och inhandla vattenberedningsmedel.Är det något särskilt märke som ni rekommenderar?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Personligen skulle jag titta på en annan filterlösning pga din beskrivning.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Kisekatten
            • January 2011
            • 126

            #6
            Ska kolla över det och höra med djuraffären

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #7
              Malar gillar strömt vatten och en del malar vill ha upp till 10 - 15 gånger karets storlek i utblås.
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13126

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Personligen skulle jag titta på en annan filterlösning pga din beskrivning.
                ... Och ett riktigt akvarium att ha fiskarna i! Kissekatten: Sen även om det står på kartongen att filtret är lämpligt till din storlek på kar så förutsätter det att man har fisk därefter också och ancistrus hör defenitivt inte inte hemma i små kar.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Kisekatten
                  • January 2011
                  • 126

                  #9
                  Har faktiskt guppysar o tetror också uppdelade, endast 6 st guppyhanar i det lilla och en del av malarna då,som inte är av gigantisk storlek då dom som sagt är ungar ännu o flyttar efterhand som dom växer upp!I det stora karet så finns två större hanar samt en del ungar kvar ,ungarna ska flytta nästa omgång,samt en del guppyhonor o några tetror.Det lilla karet köpte jag endast för att separera guppysarna o malarna som började tokyngla :-O Om jag vetat idag att både ancistrusmalar o guppysar skulle yngla av sig som dom gjorde så hade jag hållt mig till ett kön!men man lär sig av sina misstag :-P Och ja..jag läste fakta innan jag skaffade fiskar,men kunde aldrig gissa denna yngling ändå :-O men nu var det ju inte det som var frågan från start ,utan om varför vattenbytet verkar vara bekymmersamt för malarna i det lilla men inte i det stora ? Fick tips om att köpa vattenberedningsmedel och detta kommer göras Tycker ändå att det är underligt att ancistrusarna inte reagerar i det större karet vid byte o rengöring... :-O
                  Kommer att aveckla akvariumen varefter det blir naturlig avgång men vill såklart ge mina nuvarande firrar ett bra liv medan dom finns.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Överbefolkning är sådant som händer, personligen tror jag du har obalans i karet, och vid vattenbyte märks detta tydligare. Trots att det är friskt vatten som kommer i karet är det inte alltid av godo, det kan bli för bra för fort. Testa att göra mindre byten, och ha en pump som klarar av belastningen i karet. Denna ska du heller inte rengöra innan den tappar effekt, som kan vara med några månader mellan gångerna.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Kisekatten
                      • January 2011
                      • 126

                      #11
                      Några månader? Oj....
                      Ska prova mindre vattenbyten,är bara rädd att vattnet ska bli dåligt :-O

                      Kommentar

                      Arbetssätt...