Ancistrus, inte alltid så snäll

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RoffePoffe

    • August 2012
    • 88

    Ancistrus, inte alltid så snäll

    Har ett litet stenparti i akvariet där mitt ancistrus-par brukar tycka om att beta. Igår var hanen på ett litet konstigt ställe, vid en glipa mellan några stenar. Tittade närmare men kunde inte riktigt se vad han åt på så energiskt. Beslöt mig för att titta lite närmare och stoppade ned handen. Vips försvann han förstås och då såg jag att fastkilad mellan stenarna var den största av mina grå pansarmalar. Aj då, tänkte förstås den var död, för det vet jag att ancistrus brukar kunna äta. Lyfte på den ena stenen och vips simmade malen iväg. Hon verkar nu helt ok, kan inte se några synliga skador. Antagligen tur att jag dök upp i rättan stund.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tur för corysen, otur för Ancistrusen...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #3
      Har aldrig varit med om att ancistrusar ger sig på levande fiskar men en gång fastnade en av mina fiskar i en lavasten och skrappadde upp magen och den dog sen tyvärr men den hade synliga skador.

      Kommentar

      • RoffePoffe

        • August 2012
        • 88

        #4
        Corysen verkade ju sitta helt fast, så den var väl "död" för ancistrusen antar jag. Fortfarande dock prima liv i corysen, så jag är nöjd.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Jag har hört om fiskar som blivit dödade av Ancistrus, men då har omständigheterna varit liknande.

          Kommentar

          Arbetssätt...