Ny Corydoras från södra Brasilien har bekrivits vetenskapligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    Ny Corydoras från södra Brasilien har bekrivits vetenskapligt

    Arten heter Corydoras lymnades och du kan läsa om det på denna sida
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Trevligt, och förhoppningsvis är det inte den sista nykomlingen...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #3
      Det är kul när det kommer nya arter dena art tycker jag mest såg ut som en haplesternum theracatum

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av viktorbj
        Det är kul när det kommer nya arter dena art tycker jag mest såg ut som en haplesternum theracatum
        Nog liknar den väl ändå mer en Corydoras än en Hoplosternum/Megalechis thoracatum - den ser ju helt annorlunda ut
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          Jo i kroppsform så liknar den ju inte en hoplesternum thoracatum. men jag tyckte den såg ut som en hoplesternum thoracatum i färgen

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Som sagt - jag håller inte alls med
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Mycket OT - formen är ju Corydoras - och när UAF en gång var uppe på naturhistoriska visade Sverre oss en gigantisk (dvs 2-3 dm stor) "corydoras" - vad kan det ha varit för något - alltid undrat...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av erikthur
                Mycket OT - formen är ju Corydoras - och när UAF en gång var uppe på naturhistoriska visade Sverre oss en gigantisk (dvs 2-3 dm stor) "corydoras" - vad kan det ha varit för något - alltid undrat...
                Corydoras gigantea så klart
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Borde varit ett självklart val - men den finns ju inte enligt fishbase...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Guy Palm
                    • March 2002
                    • 5720

                    #10
                    Antagligen Corydoras sp. primera aprilis, finns inga Cory´s som blir så stora. Den största är antagligen Brochis britski
                    som blir 10 cm
                    Guy
                    ,Poecilia,SKS,GOC,

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Sv: Ny Corydoras från södra Brasilien har bekrivits vetenskapligt

                      Sverre visade den o vi såg den. Undrar varför den inte är beskriven. Behövs fler ex???
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Brochis är egentligen Corydoras, det finns ingen verklig skillnad. Ur taxonomisk synvinkel har man två val: antingen splittar man Corydoras till ett dussin släkten baserat på de naturliga grupper som finns, eller så slår man ihop Corydoras, Brochis, Aspidoras och kanske Scleromystax till ett enda jättesläkte.
                        Tyvärr gjordes på 80-talet en revision av Corydoras som rörde till allt genom att istället för att välja alternativ A eller B ovan, valde alternativ C, "lite mitt emellan". Det stökade till situationen så att Corydoras idag är en "maskburk" som alla vet behöver åtgärdas, men ingen är särskilt sugen på att ge sig på eftersom det är ett otacksamt jättejobb.

                        Revisioner som stökar till istället för att reda ut är inte helt ovanliga, det är anledningen till förvirringen i ett par andra klassiska problemgrupper, t.ex. Haplochromis och Hemichromis (i Haplochromis fall finns det en revision gjord av Greenwood som ganska bra reder upp situationen, men av politiska skäl har den aldrig blivit accepterad).

                        Just vad gäller Corydoras vet jag dock att det är folk som jobbar på dem nu, och jag utgår ifrån att inom några år kommer dagens Corydoras att splittas i en räcka nya släkten.

                        Vad gäller obeskrivna arter: det kryllar av dem. Det finns hundratals i varje museum. Däremot är det ont om taxonomer som kan beskriva dem. I Sverige finns det EN person som ägnar sig åt att beskriva fiskarter, och det är inte hans huvudsakliga sysselsättning. I de flesta länder i världen är situationen värre, där finns inga heltidsanställda taxonomer alls, utan beskrivningar görs antingen av folk som jobbar ideellt, av konsulter som jobbar åt vattenkraftsbolag, eller (tyvärr, för det blir kass) av studenter som examensarbete.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Och OM man splittar Corydoras i flera släkten finns risken att släktet Corydoras består av en enda dåligt känd art.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...