300 Corydoras Schultzei yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goldstripe
    • April 2012
    • 23

    300 Corydoras Schultzei yngel

    Mina Corydoras schultzei lekte återigen i våras.
    Normalt sett brukar jag få upp 10-20 stycken i vuxen ålder.
    Hör och häpna! Den här gången har jag 250-300 stycken. De är 1,5 cm långa nu. Nästan 4 månader gamla. Många av dem är nedsläppta i mina större akvarier. Nästan alla har klarat sig sedan kläckningen.

    Syresten under både kläckningsfasen och uppväxttiden gjorde susen. Därmed undvek jag att ägglen möglade och att ynglen dog av syrebrist. Bra tips för dem som vill föda upp pansarmalar.

    Födde upp dem i två stycken IKEA Krus burkar (3,5 L)!!!
    Och så dagliga vattenbyten så klart (minst 50 %) där det nya vattnet togs från stora akvariet.
    Senast redigerad av Goldstripe; 26 July 2013, 13:13.
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Hur mycket och hur ofta matade du? Och med vad, kan vara intressant att veta. :-)
    350L Diskus

    Kommentar

    • Goldstripe
      • April 2012
      • 23

      #3
      Nykläckt artemia i ca 1,5-2 månader. Minst 2 gånger per dag (Hade ju 150 yngel i varje Kruus-burk...).
      Självklart i med skräpsnäckor också som åt upp överbliven mat.

      Sedan började jag med lite sänkfoder som löses upp efter en stund i vatten och som jag brukar ge till mina fullvuxna corydoras.

      Och Tubifex efter drygt 2 månader. Klippte av maskarna på mitten, som trots detta var dubbelt så långa som ynglen. Men ynglen sög i sig maskarna sakta men säkert. Riktigt godis för dem och då började de växa. Hade plan botten i burkarna (inget grus) så maskarna kunde inte gömma sig nere i sanden. Tubifexen krävde dock extra stora vattenbyten varje dag (80 %), eftersom vattnet blev så skitigt.

      Nu äter de som vanliga corydoras (flingfoder, frysfoder, levandefoder, etc.)
      Senast redigerad av Goldstripe; 26 July 2013, 15:03.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Härligt. De få Corysar som jag dragit upp har jag matat med skalade artemiaägg. Kläckt artemia är väl antagligen oslagbart dock.
        350L Diskus

        Kommentar

        Arbetssätt...