Synodontis njassae & Synodontis petricola?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Synodontis njassae & Synodontis petricola?

    Jag funderar på att introducera ett par eller flera av Synodontis njassae eller Synodontis petricola till mitt akvarium (Malawi) framöver. Synodontis njassae är biotopriktigare men då Synodontis petricola bara blir hälften så stor (10 cm) och mitt akvarium är på 240 (121 cm långt) liter kan jag tänka mig att bryta biotopen för att fisken/arna i fråga skall få tillräckligt med utrymme att röra sig i.

    Hur är dessa två som algätare, putsar det stenar eller är det mer bottenstädare? Artbeskrivningen för dessa nämner "allätare" men inget om algätare. Jag förstår att det inte är sugmal som exempelvis Ancistrus sp, men har Synodontis njassae eller Synodontis petricola några städattribut?

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    De är definitivt inte algätare. Visst kan de plocka lite skit på botten men rätt lite så som "städare" har man inte så mycket nytta av dom.

    Tycker du skall välja petricola till ditt akvarium
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      Kjell, tack för svaret.

      Kan man säga att de mer "konditionerar" sanden med sitt bökande? Jag har googlat och youtubat på framför allt Petricola och jag tycker det verkar vara en intressant fisk med ett intressant beteende. Jag hade tänkt mig en liten grupp på tre-fyra stycken tillsammans med omkring +- 21 Mbunas. Vet du hur dessa går med Ancistrus sp, om jag nu även vill addera en städfisk, eller blir det bara "fisksoppa"?

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Jag ser inte mina Petricolor så ofta, tack vare alla gömställen de har, så jag kan inte uttala mig om vad de gör i karet. Dock har jag aldrig sett dem böka runt i sanden (som typ pansarmalar) utan när jag ser dem så är de kanske en cm över sanden och simmar runt. Jag har dem tillsammans med andra L-malar och de gömmer sig i samma hålor bredvid/intill/på varandra så det borde inte vara några problem om du vill ha ancistrus tillsammans med dem. Upplever dem som fredliga och harmlösa. Har 4 st, men siktar på fler i framtiden. Ser dem sällan äta men de lever och frodas.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          På sin höjd kan städfiskar (vilket som sagt synodontis inte är) kanske stå för 10% av städningen - så även med de bästa städfiskar så är det upp till en själv att städa i akvariet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            #6
            Städfisk var väl kanske inte rätt ordval, mer levande algskrapa när det gäller Ancistrus sp. Annars fungerar svamp (gul med vit "borst") eller disktrasa (dedikerade till akvarium) bra för att hålla alger borta från framrutan tycker jag, så länge man är nog att det inte kommer sand på materialet.

            Tanken är att det kanske blir stökigt med både Ancistrus sp och Synodontis petricola bland Malawicikliderma.

            Idag såg jag i en akvarieaffär vad jag trodde var petricola men på etiketten till akvariet de gick i stod det Synodontis polli, och det kan stämma efter lite googlande och tittande på bilder av polli. Så nu går min jakt vidare på att hitta en handlare i mitt "närområde" som har petricola, tips mottages gärna.

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            Arbetssätt...