Para Ancistrus ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrfisken
    • March 2012
    • 107

    Para Ancistrus ?

    Hej

    Jag har testat i mer än ett år på att odla Ancistrus, men aldrig lyckats .
    Jag vill ha råd om hur jag ska göra. Jag har 5 st 1 Hane och 4 honor och jag har två lek grottor samt en kokosnöt skal , men det händer inget.Fiskarna är ungefär 7-9 cm. Vad måste jag göra och vad har jag gjort fel?
    Kan ta foto på karet ifall det behövs.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Jag antar att 7-9 cm är totallängd, dvs inklusive stjärtfena, och uppskattat genom glaset? I så fall är fiskarna kanske fortfarande i minsta laget för att leka. Har hanen ordentligt skägg?

    Om fiskarna är vuxna (hanen har rejält skägg, honorna är åtminstone cirka decimetern) är det bara att mata dem ordentligt i två veckor, och sen göra ett stort vattenbyte så borde det hända saker.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • mrfisken
      • March 2012
      • 107

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Jag antar att 7-9 cm är totallängd, dvs inklusive stjärtfena, och uppskattat genom glaset? I så fall är fiskarna kanske fortfarande i minsta laget för att leka. Har hanen ordentligt skägg?

      Om fiskarna är vuxna (hanen har rejält skägg, honorna är åtminstone cirka decimetern) är det bara att mata dem ordentligt i två veckor, och sen göra ett stort vattenbyte så borde det hända saker.
      Hanen är nästan så http://www.petshop-zoomania.com/Plec...ung%20male.jpg
      och ja uppskattat mått är det, men hur ska jag göra för att de ska växa mer asså bli stora för parning?

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        mata mata mata
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          När ancistrus blivit könsmogna har de inga större krav utan leker i nästan vad som helst. Jag har ancistrus i min sons akvarium och de leker i döskallar och andra konstgjorda ankare.

          Regelbunden matning och vattenbyte med kallare vatten brukar vara bra.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det där är knappt skäggstubb han är nog som sagt lite för ung än. Matning & tålamod är det nog som gäller.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • mrfisken
              • March 2012
              • 107

              #7
              Kan ni ge mig ex på mat som man kan ge dem och hur ofta? Jag ger alg tableter en gång per vecka.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Och hur ofta äter du själv?
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • mrfisken
                  • March 2012
                  • 107

                  #9
                  Jag äter varje dag, men karet är fylld med alger på ruttorna som jäag ville inte skarpa bort för att ancistrusarna ska äta istället.

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #10
                    Mat en gång per vecka är för lite. Du får pröva dig fram hur mycket malen äter och hur mycket som går åt. En del vill ha mat varje dag medan en del malar föredrar varannan eller var tredje dag. Längre bör man inte vänta med att mata.
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av mrfisken
                      Jag äter varje dag, men karet är fylld med alger på ruttorna som jäag ville inte skarpa bort för att ancistrusarna ska äta istället.
                      Det kommer de aldrig att göra.
                      Inga algätande djur är 100% effektiva, de äter upp de alger de gillar och de alger de inte gillar blir kvar, det är så det funkar. Alger bekämpar man med växter, ljus, och näring.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • mrfisken
                        • March 2012
                        • 107

                        #12
                        Ok, så det är rekomenderat att ge dem varanan dag? Iså fall kommer jag att göra det i fortsättningen.

                        Kommentar

                        • mrfisken
                          • March 2012
                          • 107

                          #13
                          Jag mätte dem igår Honorna var mellan 6-7 cm medans hanen var 6 cm, lite mer än 6 cm. Måtten är utan stjärtfena, är det så man ska mätta? Hur långt tid är det tills de blir vuxna för parning?

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Ursprungligen postat av mrfisken
                            Jag mätte dem igår Honorna var mellan 6-7 cm medans hanen var 6 cm, lite mer än 6 cm. Måtten är utan stjärtfena, är det så man ska mätta? Hur långt tid är det tills de blir vuxna för parning?
                            Ett par centimeter till, antagligen. De blir alltså till slut ungefär dubbelt så stora som de är nu.

                            Det går bra att mata dem var eller varannan dag, när du vill ha lek är det nog bäst att mata varje dag. Du kan ge dem det mesta, t.ex. grönsaker (de gillar brysselkål, äggplanta, gurka...) men även vanlig fiskmat, t.ex. pellets.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • mrfisken
                              • March 2012
                              • 107

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Ett par centimeter till, antagligen. De blir alltså till slut ungefär dubbelt så stora som de är nu.

                              Det går bra att mata dem var eller varannan dag, när du vill ha lek är det nog bäst att mata varje dag. Du kan ge dem det mesta, t.ex. grönsaker (de gillar brysselkål, äggplanta, gurka...) men även vanlig fiskmat, t.ex. pellets.
                              Tack för svaren Azur och alla andra!
                              Sista frågan Ungefär hur långt tid tar det tills de växer de centimeter som e kvar tills de e redo för parning och när får hanen större skägg?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...