L-malar som är hyfsat lättodlade ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    L-malar som är hyfsat lättodlade ?

    Funderar på någon snygg L-mal som blir max 15 cm och som dessutom anses hyfsat lättodlad. Har ni något bra förslag?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Den absolut enklaste är ju så klart den vanliga ancistrusen och dess avelsformer.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #3
      Förutom ancistrus finns det egentligen ingen mal som är lätt. Men det finns de som är större chans att få yngel på än andra. Till dessa brukar man räkna 201,202, och 340 som jag vet. Det finns garanterat fler. Sedan är det svårare om de är vildfångade än odlade. Det är mycket som spelar in för att få en lyckad lek.

      Men med rätt förutsättningar och en gnutta tur kan man lyckas med det mesta.

      När jag köpte mina L-134 berättade uppfödaren att malarna kom från deras 3:e lek på 2,5 år. Det var en lekgrupp på 7 malar. Så vad som är enkelt är nog vad man själv anser enkelt när det gäller malar.

      Jag anser att det är bättre att köpa en lekgrupp med en L-mal som man anser är fin att titta på och sedan får man yngel som bonus om det lyckas.
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      Arbetssätt...