Hjälp! Akut!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jögge89
    • November 2008
    • 18

    Hjälp! Akut!!!

    Hej jag behöver akut hjälp.

    Har varit iväg idag och köpt två st L200 på annons.

    När jag släppte i dom så den ena simma iväg hitta en plats direkt, den ena rör sig knappt (jag kan lyfta den i ryggfenan och släpper den, då rör den sig lite grann och "ramlar" som en sten mot bottnen.

    hur ska jag göra för att hjälpa eller rädda den??
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är tyvärr inte mycket annat du kan göra än att hålla tummarna att det löser sig.
    Visst, släppa i den i ett annat kar med lite kallare fräscht vatten, men även det är stressande för den och kan vara negativt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jögge89
      • November 2008
      • 18

      #3
      Jag har 26 grader i karet, jag vande in dom som vanligt som jag brukar.

      När du säger kallare fräschare vatten, menar du då rent kranvatten eller med aquatan i?

      Vilken grad ska vattnet vara?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det kan ibland hjälpa fisken att piggna till, men tveksamt i ditt fall. Det innebär fler risker än om du låter h*n vara kvar i karet.
        Troligen har det hänt något vid infångandet/transporten/isläppandet...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • viktorbj
          • April 2013
          • 405

          #5
          Det kan ha blivit nån sorts osmotisk chock malar kan ibland vara känsliga imot det. iallafall tycker jag inte du ska göra nånting just nu som ansjo skriver

          Kommentar

          • Jögge89
            • November 2008
            • 18

            #6
            Den dog, även den andra. 800 kr bortblåsta.

            Är l200 speciellt känsliga? Har bland annat en L129, en L333, fyra L104, en L075, en L52, en L106 och en L142 och ca 10 guld ancistrus.

            Kommentar

            • Jögge89
              • November 2008
              • 18

              #7
              Ingen av dom har de varit strul med när jag släppt i dom. Har även en panaque sp. Bruno med

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Be happy.. jag har tappat 11 000 på 3 fiskar senaste 3 veckorna.. :/ dessutom inget som går att ersätta..
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • johnsson_82
                  • March 2012
                  • 289

                  #9
                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  Be happy.. jag har tappat 11 000 på 3 fiskar senaste 3 veckorna.. :/ dessutom inget som går att ersätta..
                  Väldigt tråkigt att höra, men jag blir ändå nyfiken - vad var det för fiskar som kostade så mycket?

                  Kommentar

                  • Jögge89
                    • November 2008
                    • 18

                    #10
                    Fyfan. Första gången för mig fiskar i denna prisklass dör.

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Jadu.. det är bara att bryta ihop och komma igen.. :/ ibland har man tur men man har ju inte alltför många fiskar som är 10-25 år vilket inte är särskilt ovanligt för många fiskar.. oftast är det ju något som går åt helvete någon gång.. därför ska man ha fiskar som förmerar sig eller går att ersätta lätt..

                      Det som dog var 3 stora tigerfiskar.. :/ 3 år av själ, kärlek, tid och allt som krävs är en parameter som vandrar iväg.. man ser liksom inte 35cm tigerfisk på listorna och gör man det är det i singapore eller nåt och då är det shipping costs som är helt vansinniga utöver priset på fisken..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Vad har du för vatten? RO-vatten? Kör man med det bör man vara försiktig, för då är det mycket lätt att döda fisk med osmotisk chock.

                        Om fisken var i påse länge kan det istället röra sig om ammoniakförgiftning. I påsen är pH lågt pga att de andats ut koldioxid, så ammoniumet de också utsöndrar förblir ammonium. När man sen släpper ned fisken i ett akvarium med pH över 7.5 omvandlas ammoniumet till dödligt giftig ammoniak --> död fisk.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...