Vad är Corydoras känsliga mot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

    Vad är Corydoras känsliga mot?

    Salt vet jag, men d har jag inte i något. Flera ha fallit bort för mig, hade 6 Sterbai, 6 pandor och 5 Venezuela black förut. Men nu har 3 Sterbai och 4 v black borta....
    Sterbaien hittade jag bara döda men V blacken fick något typ av svamp, vitaktig utväxt, försökte medicinera dom i ett annat kar med d blev inte bra så jag tog bort dom...
    Tips någon?
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Har du testat nitriten och nitraten i ditt akvarium? vad har du för ph värde i ditt akvarium? corydoras anses inte som nå känslig imot
    nånting annat än salt så länge vattenkvaliten är god. det kan finnas andra orsaker också tillexempel om dem dog direkt så kan det någ
    vara stress. dessa fiskar transporteras extremt mycket mer än vad den klarar av

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vad har du för bottenmaterial?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av Peter79
        något typ av svamp, vitaktig utväxt
        Antagligen columnaris, en köttätande bakterie, det är bland de vanligaste akvariesjukdomarna. Håll koll efter vita "pluppar" eller fält vid basen på ryggfenan eller läpparna, det är oftast där det börjar på Corydoras.
        Columnaris sägs gilla höga temperaturer och högt pH, så om du ser nån fler fisk med symptom kan du ju testa att flytta ut den till ett eget kar med 1/4 kranvatten och 3/4 RO-vatten där du sänker temperaturen ned mot 18 grader (egentligen ska man ner under 15, men så låga temperaturer är nog farliga för tropiska Corydoras) och ser om infektionen verkar gå tillbaka.

        Du kan ju också fundera på om det går att sänka temperatur eller hårdhet i ditt huvudkar.

        Fiskmediciner funkar i praktiken aldrig (utom mot mycket lättidentifierade & bekämpade yttre parasiter som sammetssjuka och vitaprick), det bästa brukar vara att omedelbart ta ut och avliva alla fiskar som uppvisar symptom.

        Corydoras är däremot inte alls känsligare mot salt än andra sötvattensfiskar, det är en myt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Peter79
          • April 2012
          • 311

          #5
          Vad är Corydoras känsliga mot?

          Victorbj
          7/5 - 2013
          PH ca 7,3
          NO3 1
          FE 0,02
          KH 4
          Nitrit 0,0

          Kjell, naturligt 2-3 mm grus, se bild
          Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1368887261.224827.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,2 KB
ID: 2147741

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Är väl kanske inte det ultimata bottenmaterialet för Corydoras som lever i sandiga bottnar mest? Men de bör ju inte dö av det. :S
            350L Diskus

            Kommentar

            • Peter79
              • April 2012
              • 311

              #7
              Vad är Corydoras känsliga mot?

              Azur, låter som du har helt rätt, vid ryggfenan på vissa och vid munnen på andra, se bild (taskig mob kvalitet)
              Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1368887594.287538.jpg
Visningar: 1
Storlek: 289,5 KB
ID: 2147742

              Kommentar

              • Peter79
                • April 2012
                • 311

                #8
                Vad är Corydoras känsliga mot?

                Ang tempen har jag problem med d i detta Juwel rio 400, har dragit ur doppvärmaren men ändå går tempen upp i 28,5 grader. Har testat att stänga av pumpen och co2 pumpen, men ingen direkt skillnad så d är bara ljuset kvar som jag kan komma på. 4x54 W m refl, men d vill jag inte minska, har mkt växter, kör med locken lite öppna, hjälper lite...
                Har ett annat kar, rio 180, där är inga problem alls med tempen, 23-24 grader.. dock bara 2x45 W...
                Är detta vanligt?

                Kommentar

                • Peter79
                  • April 2012
                  • 311

                  #9
                  Vad är Corydoras känsliga mot?

                  Är medveten om detta Einarsson, lite grovt men inga vassa kanter iallafall

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Peter79
                    Azur, låter som du har helt rätt, vid ryggfenan på vissa och vid munnen på andra, se bild (taskig mob kvalitet)
                    [ATTACH]61943[/ATTACH]
                    Japp, det där är columnaris. Den fisken bör plockas ut omedelbart, den är smittsam.
                    Ge den en antibiotikakur om möjligt (det är en gramnegativ aerob bakterie), annars är förmodligen det bästa att avliva fisken. Vill du försöka bota den trots att oddsen är dåliga kan du testa:
                    1) kyla/destillerat vatten behandlingen jag beskrev ovan, det KAN fungera.
                    2) det finns uppgifter om att salt kan fungera, lös en rågad matsked salt i en liter vatten och släpp i fisken. Håll noga koll och plocka ut den omedelbart om den verkar få problem med att hålla sig på rätt köl, annars efter en halvtimme. Ett möjligt alternativ är att sätta upp ett litet behandlingsakvarium där du löser en rågad matsked salt per fyra liter vatten och låter fisken gå i den lösningen tillsvidare. Du bör se inom en vecka om infektionen verkar gå tillbaka.
                    3) Det finns uppgifter om att svabba med 3% peroxid rakt på det infekterade området kan fungera.

                    Det enda som fungerat för mig personligen är antibiotika.

                    Columnaris är svårbehandlad. De flesta fisksjukdomar beror på skitigt vatten och fisken kryar på sig om den bara får god vattenkvalitet, men Columnarisbakterien trivs i rent vatten och hög syrehalt. Den äter sig in i fisken, och fisken dör när de inre organen slutar fungera, eller när gälarna förstörs (columnaris angriper ofta gälarna). Du har ändå haft tur i oturen, det där är den "långsamma" stammen av columnaris, det finns några mycket aggressiva stammar som kan döda fisk inom ett dygn efter de smittats, långt innan man ser några symptom på fisken.

                    Ja, det är vanligt att belysning och pumpar höjer temperaturen en bra bit.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • Peter79
                      • April 2012
                      • 311

                      #11
                      Vad är Corydoras känsliga mot?

                      Den är borta sedan länge, hade som sagt 6 st v black, men nu är bara en kvar som inte fick sjukdomen, den har varit ensam m de andra, panda och sterbai någon månad nu.
                      Jag har bara sett denna utväxt på v black, borde inte d andra sorterna corydoras fått d också..?

                      Kommentar

                      • viktorbj
                        • April 2013
                        • 405

                        #12
                        Jag tror om temperaturen skiftar så mycket så är det det som har orsakat columnaris.

                        Kommentar

                        • Azur
                          • March 2003
                          • 12946

                          #13
                          Ursprungligen postat av viktorbj
                          Jag tror om temperaturen skiftar så mycket så är det det som har orsakat columnaris.
                          Nej.
                          Ursprungligen postat av Peter79
                          borde inte d andra sorterna corydoras fått d också..?
                          Jo, det borde de nog. Det kan ju hända du har mer än en sjukdom i akvariet.
                          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...