Översvämmad av ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Översvämmad av ancistrus

    Någon minnesgod zoopetare kanske minns min fråga om hur man får ancistrus att leka. Jag fick en del lustiga kommentarer i stil med "frågan är snarare hur man får dem att sluta när de väl börjat" och tja... Där någonstans är vi nog nu.

    Vi är på 4:e kullen (eller 5:e, har tappat räkningen) nykläckta små gråsvansade malar i akvariet och efter att ambitiöst ha flyttat över ett gäng av de första småttingarna till vårt yngelakvarium har vi nu gett upp detta och undrar hur i all världen vi ska göra nu. Detta kunde vara ett bra läge att lägga upp en annons, men problemet är att föräldrarna gökar så hejdlöst, att alla ancistrusarna är ytte-pyttiga, vi kan inte mata dem tillräckligt i det lilla 54-litersakvariet där de går, det skulle behövas vattenbyte varje dag... Semestertider kommer också snart och med den krav på att åka iväg med familjen och lämna de små ensamma. Jag får nog grannen att mata, men inte att byta vatten.

    Givetvis ska vi dela på turturduvorna, så att vi får stopp på kopulerandet, men sedan då? Med nuvarande akvariepark har vi ingen chans att ta hand om/föda upp bortemot 100 st ancistrusyngel. Är det bara att hämta hammaren, eller hur gör man för att på ett någorlunda humant sätt lösa problemet?
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ancistrus är ju rätt lätta att sälja för de är efterfrågade, men jag antar att du inte har plats för att dra upp dom så att de kan säljas (bytas) till någon akvarieaffär
    Då får du väl komma på västgrillfesten och ta med dig några påsar - alltid några som behöver.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Precis, har inte plats att dra upp dem, om jag inte vill fylla min 525-balja med sådana här små rackare och de lokala handlarna vill inte ha dem under 35-40 mm SL. Något med att de kan få krångel med magen (?) om man flyttar dem när de är för små?

      På den positiva sidan kan noteras att vi i stort sett bara har svarta tofsalger i det lilla akvariet nu. Allt annat i algväg har ancistrusarna och de mångtaliga malaysiska sandsnäckorna ätit upp.

      Bra tips att ta med dem till västträffen. Jag har långt gångna förhandlingar med hustrun om detta evenemang!
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Om de inte är allt för små, så är Trop i Göteborg inte omöjlig, han har ibland inne Ancistrusungar på ett par cm.

        Hmm, antar att du, med den mängden Ancistrusyngel, inte är intresserad av några L183 längre?
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Sv: Översvämmad av ancistrus

          Ursprungligen postat av Animaniac
          Om de inte är allt för små, så är Trop i Göteborg inte omöjlig, han har ibland inne Ancistrusungar på ett par cm.

          Hmm, antar att du, med den mängden Ancistrusyngel, inte är intresserad av några L183 längre?
          Bra tips!

          Nej, sedan ancistrusarna började pöka på har utrymmet för andra malar blivit minimalt/försvunnit. Trist nog... L183 är rätt mycket vackrare, i mina ögon. :P
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Knax
            Bra tips!

            Nej, sedan ancistrusarna började pöka på har utrymmet för andra malar blivit minimalt/försvunnit. Trist nog... L183 är rätt mycket vackrare, i mina ögon. :P
            Tja, vanliga Ancistrus har ju sin charm, men det som är kul med L183 är att den är ovanligare, och ganska lättodlad även den, i alla fall enligt min erfarenhet. Att det se´n är en L-mal som inte är så dum att titta på gör ju heller inget

            Då byter jag in dem till Trop då?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #7
              Sv: Översvämmad av ancistrus

              Ursprungligen postat av Animaniac
              Tja, vanliga Ancistrus har ju sin charm, men det som är kul med L183 är att den är ovanligare, och ganska lättodlad även den, i alla fall enligt min erfarenhet. Att det se´n är en L-mal som inte är så dum att titta på gör ju heller inget

              Då byter jag in dem till Trop då?
              De är jättefina med den kontrast de har, ser ut som stjärnor på dem.

              Byt in dem till Trop!
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ja, i alla fall som små, när de blir större ser de nästan helt svarta ut. Jag är fortfarande tveksam om det är L181 eller L183 eftersom de tappat de vita fenkanterna, men föräldrarna är köpta på Trop som L183. Men Kent i Nol visade mig en bild på en L181 (som tappar de vita fenkanterna), och den hade mycket större och glesare prickar, vad jag minns.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Sv: Översvämmad av ancistrus

                  Jag kommer sannolikt att tömma mitt 54-liters kar i sommar, för att få ett mindre att hålla reda på. Även det lilla yngelkaret blir tomt över semestern. Alla ancistrus utom hanen får flytta till vårt 525-liters akvarium och så får vi se om de går att fånga. Ska försöka fånga in dem som är tillräckligt stora till västträffen den 16/6. Hur var nu det där tricket med PET-flaska och gurka?
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13126

                    #10
                    Av just den anledningen har jag aldrig mer än 1 ancistrus och brukar alltid avråda andra från detta också Det där med pet-fällan lär ju funka som så att man skär av toppen och vänder den inåt i flaskan, så de inte hittar utgångshålet när de väl kommit in Jag fångade in en 7-årig ancistrushane förra sommaren och fan vilket motstånd den gjorde!! Visst gick det bra att få den i håven men den spärrar ut sina taggar som den har vid gälarna och krumbuktar med hela kroppen så det gick många försök innan jag fick ur den ur håven... Till råga på det så stack jag mig rejält och fick en inflammation i handen
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Knax
                      • November 2012
                      • 1148

                      #11
                      Sv: Översvämmad av ancistrus

                      Har nu fångat och fångat större delen av kvällen och kan räkna in åtminstone 40 st av de små liven. De kommer att få åka med på grillfest imorgon och förhoppningsvis finna nya hem. Lite för små att grilla, tyvärr.

                      Samtidigt har jag bestämt mig för att gå ner på 2 akvarier över sommaren. Till hösten blir det nystart av vårt lilla 54-litersakvarium. Utan ancistrus.

                      Ett annat problem är att i de 2 akvarierna jag tänker tömma finns (utan överdrift) hundratals malajsiska sandsnäckor. Antar att dessa inte går att sälja? Ge bort? Borde väl vara en annan tråd, men klockan är för mycket.
                      // Mats, a.k.a. Knax



                      "All's well that ends." - Unknown

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #12
                        Ta du med dig ett rejält gäng med sandsnäckor, jag vet en som behöver
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          #13
                          Sv: Översvämmad av ancistrus

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Ta du med dig ett rejält gäng med sandsnäckor, jag vet en som behöver
                          Ska ägna min morgon åt att plocka dem då.
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          Arbetssätt...