Rineloricaria sp. "Red" - Röd grenmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    Rineloricaria sp. "Red" - Röd grenmal

    God vårdag!

    Var alldeles nyss i djuraffären med min lillebror. Han skulle köpa två kampfiskar och när vi gick runt och kollade såg jag en liten gullig skapelse! En röd grenmal!

    Googlade lite snabbt och konstaterade att jag nog kunde ha dessa i akvariet Nu, på vägen hem ser jag att de ska ha KH 2-15, jag har >1. Är detta lugnt? Nån som har erfarenhet av denna mal, något speciellt, extra känslig eller nåt?

    Just nu har jag typ pH 6.7 och kH >1, GÅR det att få upp kH men ha kvar pH:t?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Rent allmänt så är fiskar tämligen okänsliga för KH-värdet däremot är de känsliga för ett instabilt vatten (som att pH flukturerar) och ett vatten som har ett lägre KH än 3 eller lägre riskerar att vara mycket instabilt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Dr.Dork
      • December 2012
      • 263

      #3
      Sv: Rineloricaria sp. "Red" - Röd grenmal

      Jo...hm. Vad bör jag göra? Inte vill jag ha instabilt pH :/

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jag köpte fyra "röda häxmalar" för ett tag se´n (ett halvår eller så), och upplever dem som tåliga. De konkurrerar om botten och mat med en del andra malar, ett 20-tal Corydoras panda, två L183, två Dianema urostriata, ett litet gäng banjomalar, tre knorrmalar (Amblydoras hancockii) och tre pygméträmalar (Trachelyichthys exilis), se´n lite ciklider och tetror på det, och de verkar inte ha några problem att hävda sig. Vad det gäller vattenvärdena, så ligger nog pH runt 6, det gjorde det senast jag kollade i alla fall.
        Senast redigerad av Shepard; 03 April 2013, 15:49.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Dr.Dork
          • December 2012
          • 263

          #5
          Sv: Rineloricaria sp. "Red" - Röd grenmal

          Låter ju trevligt! Denna var bara ca 3-4 cm lång, och det fanns bara en.

          Hur ser man skillnad på könen och när går det? Jag tänkte att jag skulle beställa nån mer, sen när jag vet könet. Helhärlig varelse!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Lekmogna hanar ska tydligen ha borst på huvudet och bröstfenorna. Se´n antar jag att hanarna även är smalare. Vet inte om färger och mönster skiljer.

            Japp, de är fina
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...