Släppa ner pansarmals"yngel" i sällskapskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grottkjell
    • February 2013
    • 21

    Släppa ner pansarmals"yngel" i sällskapskar

    Hej!

    Jag och tjejen har 2 små söta pansarmalar som väl är, ca 2 månader gamla nu. Från topp till tå så är de väl ca 2 cm långa (ögonmått, troligtvis ett halvdant sådant). Har matat dem med liknande den mat som de stora fiskarna får nu, så rätt så stora börjar de bli. När hade ni vågat släppa ner dem i sällskapskaret där deras mamma och pappa bor?
    I karet i fråga finns det zebrafisk, dvärggurami (hane), kuhliiål, siamesiska algätare, fläckiga pansarmalar (föräldrarna i fråga), albino pansarmalar och metallpansarmalar. I karet finns även 2 guldancistrus, den ena är en relativt liten hona men den andra är en hane som väl är nu någonstans runt 1 dm.

    Tror ni de låter "ynglena" vara? Är de så pass stora? De enda jag kan tänka mig skulle vara elaka, eller rättare sagt intresserade av att äta opp ynglena, är isåfall ancistrusen eller dvärgguramin, vad tror ni?

    Hade tagit en bild om jag kunnat med tjejens kamera så pass att jag får hyffsade bilder...

    Ha det gott!

    Mvh Grottkjell
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Jag tror inte någon där äter upp dem. Pansarmalar är konstruerade för att vara extremt svåra att svälja. Men det betyder inte att de lämnar dem ifred. Dessutom kan omställningen för ett yngel till en ny miljö vara tuff. Jag skulle väntat till de vuxit en cm till.

    Kommentar

    • Grottkjell
      • February 2013
      • 21

      #3
      Okej! Ja, de verkar ju som sagt trivas och växa relativt bra i plastlådan de bor i nu så vi kan väl låta dem bo där ett tag till. Med andra ord så kanske vi återbesöker detta ämnet här på zoopet om ett tag igen

      Ha det gott! //Grottkjell

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Pansarmalar är ju "vassa" så de brukar klara sig rätt bra. Av dina fiskar är det väl bara riktigt stora siameser (det står inte hur stora dina är) som skulle kunna tänkas ge sig på dom.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Grottkjell
          • February 2013
          • 21

          #5
          Siameserna är inte särskilt stora, knappa 10 cm ungefär.

          Kommentar

          • Grottkjell
            • February 2013
            • 21

            #6
            Hej igen! Tänkte återbesöka detta ämnet nu igen då våra yngel har växt till sig ytterligare lite. Även om de är lite svåra att mäta så har vi kommit fram till att de bör nu vara mellan 2.5 - 3.5 cm långa, troligtvis närmre 3 cm någonstans. I vårt större akvarie bor samma fiskar som jag nämnde tidigare, dock istället för dvärggurami och zebrafiskar så har vi nu istället ca 20 - 25 kittytetror (som högst troligt är ganska snälla fiskar, tycker jag). Siameserna är som sagt inte särskilt stora. Hade det varit förhastat att lägga i ynglena nu, tror ni?

            Ha det gott!

            Mvh Grottkjell

            Kommentar

            Arbetssätt...