Vad äre för mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SnuffelKuffel
    • January 2012
    • 73

    Vad äre för mal?

    Fick adoptera en fisk idag av en tjej som hade köpt den i en butik där dom sa att det bara skulle bli 5cm. Nu är den 24cm!
    Vad äre för sort? Det är en hona iaf.

    Tack på förhand.

  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1102&SOK=1 Kanske?

    Hypancistrus sp. 'L260' Queen Arabesque pleco

    ser väldigt lik ut men kanske inte borde blviit så stor då, jag är ingen expert.

    Finns säkert någon ärke-expert vad det gäller malar som kan ta reda på det. : )
    350L Diskus

    Kommentar

    • SnuffelKuffel
      • January 2012
      • 73

      #3
      Det stämmer inte riktigt med färgarna, men antar att hon kanske är lite blekare efter flytt

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Kanske http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1004&SOK=1 som kallas "Pleco" och kan förekomma i lite skilda färger/mönster.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Tycker också det ser ut som en helt vanlig 'pleco'. I så fall är den bara halvvuxen...
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • SnuffelKuffel
            • January 2012
            • 73

            #6
            Det kan det nog vara den var lite lik min andra stora mal som är en leopard pleco

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Och att det är en hona är inte så säkert heller, om hon fick veta det i affären som sa att den blir 5 cm, så skulle jag ta det med en nypa salt. De är inte lika lätta att könsbestämma som t.ex Ancistrus, särskilt inte när de är små.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • SnuffelKuffel
                • January 2012
                • 73

                #8
                Hon som hade den innan mig hade haft någon som var expert på malar där och han sa det var en hona.
                Så i mina ögon är den en hon tills motsatsen är bevisad

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av SnuffelKuffel
                  Hon som hade den innan mig hade haft någon som var expert på malar där och han sa det var en hona.
                  Så i mina ögon är den en hon tills motsatsen är bevisad
                  Ok, men malexperten kunde inte artbestämma den?
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • SnuffelKuffel
                    • January 2012
                    • 73

                    #10
                    Kunde den säkert men glömde fråga när jag hämtade den xD

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Kort inledning så du förstår osäkerheten: Det finns mer än 30 familjer med malar, men det här är en harneskmal, alltså en representant för familjen Loricariidae. Familjen har troligen över 1000 arter varav bara drygt hälften än så länge hunnit bli vetenskapligt beskrivna. Vi hamnar också ganska enkelt i underfamiljen Hypostominae. Då kan vi rensa bort några 100 arter, men det finns fortfarande i storleksordningen 500-600 arter att välja bland. De vanligaste malarna i butikerna i storleken +25 cm tillhör släktet Pterygoplichthys. Teckningen stämmer hyfsat med flera i det släktet, men inte ryggfenan som iofs är svårräknad på bilden men bara verkar ha runt 10 strålar. Ett liknande släkte som har en sådan lite kortare ryggfena är Hypostomus. Det finns mer än 140 olika arter plus en mängd obeskrivna. (En av dem heter Hypostomus plecostomus, den var inte ovanlig på 1960-1970-talet men förekommer knappast idag - efter den kallas alla malar med den här formen för "pleco") Svårt att säja att det inte är en Hypostomus, men flertalet arter är mer "prickiga" - små mörkare prickar/fläckar på ljusare botten. Sedan importeras hela tiden en strid ström av vildfångade arter från andra släkten som oftast bara hunnit få en sifferbeteckning som är ganska intetsägande. Om vi har alla dessa arter att ta hänsyn till så finns det i bästa fall bara en handfull personer i världen som kan artbestämma fisken. Får vi en bra bild rakt från sidan med ryggfenan utspänd blir det åtminstone lite lättare och det går att avgöra om det är någon av de ganska få vaniga akvariearterna.

                      Kommentar

                      • Janne E
                        • December 2007
                        • 261

                        #12
                        Ursprungligen postat av SnuffelKuffel
                        Fick adoptera en fisk idag av en tjej som hade köpt den i en butik där dom sa att det bara skulle bli 5cm. Nu är den 24cm!
                        Vad äre för sort? Det är en hona iaf.

                        Tack på förhand.

                        http://fiskars.blogg.se/?tmp=191403
                        Det är en Pterygoplichthys pardalis men kan vara en "korsning" mellan föregående och Pterygoplichthys disjunctivus då de som odlar dessa inte har full koll på vilka arter de har i sina dammar där de odlas.

                        Mvh Janne

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Janne,

                          Känner du till någon mal med den typen av teckning men med lite mindre ryggfena?


                          Snuffelkuffel,

                          Janne hör till det fåtal som känner igen väldigt många arter. Lita på honom!

                          Kommentar

                          • Janne E
                            • December 2007
                            • 261

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                            Janne,

                            Känner du till någon mal med den typen av teckning men med lite mindre ryggfena?


                            Snuffelkuffel,

                            Janne hör till det fåtal som känner igen väldigt många arter. Lita på honom!
                            De har odlats så länge nu kors o tvärs att man kan förvänta sig lite "missbildningar", beroende på hur bra uppväxt de haft så kan det skilja en del, lite halv dåliga förhållanden så blir fenor inte fullt utvecklade... men honor har också en mindre ryggfena än hannar. Bilden är inte så bra men tillräckligt bra för att se vad det är.

                            Janne

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Håller med. P. pardalis.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...