L-malar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Justuandme
    • March 2013
    • 6

    L-malar?

    Jag är lite ny inom detta område, har inte riktigt förstått det, så här kommer lite frågor som jag hoppas någon av er har svar på
    Vad är det för speciellt med de?
    Vad innebär deras nummer?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    En del av de arter som ingår i familjen Loriicaridae har fått ett L-nummer
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Justuandme
      • March 2013
      • 6

      #3
      okej, varför är just den här familjen speciell? Eller varför har man valt att ge de nummer?
      Kanske är svårt att svara på dessa frågor, hoppas ni vet

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Vad jag förstår ger man dem nummer när man hittar nya arter, innan de har hunnit bli namngivna, för att man ska hålla reda på vilken som är vilken. Och se´n hänger väl numren kvar, som ett sätt att identifiera dem, om jag har förstått rätt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Justuandme
          okej, varför är just den här familjen speciell? Eller varför har man valt att ge de nummer?
          Kanske är svårt att svara på dessa frågor, hoppas ni vet
          Ja anim,aniac svarade - men samma system finns också för Apistogramma - A och Corydoras - C
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Justuandme
            • March 2013
            • 6

            #6
            men dessa malar verkar vara mer populära och dyrare än andra, hur kommer det sig?

            Kommentar

            • Justuandme
              • March 2013
              • 6

              #7
              Aha, nu börjar jag förså lite mer, så då finns det typ en A128 också, bara som exempel

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Justuandme
                men dessa malar verkar vara mer populära och dyrare än andra, hur kommer det sig?
                Det finns väldigt dyra och väldigt billiga. Priset varierar efter tillgång och efterfrågan
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Justuandme
                  Aha, nu börjar jag förså lite mer, så då finns det typ en A128 också, bara som exempel
                  Ja
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    #10
                    L-malar är ju så fantastiskt fina. Är väl därför de är poppis. Jag gillar numreringen, tycker det är ett jättebra sätt att hålla koll på de olika arterna. Lättare att komma ihåg t.ex. L200 än dess bokstavliga långa namn.
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av Likan
                      L-malar är ju så fantastiskt fina. Är väl därför de är poppis. Jag gillar numreringen, tycker det är ett jättebra sätt att hålla koll på de olika arterna. Lättare att komma ihåg t.ex. L200 än dess bokstavliga långa namn.
                      Fast lägg märke till att L-numren ju bara är handelsnamn och absolut har sina brister. En art kan ha flera L-nummer och flera arter kan ha fått samma L-nummer så det är ingen bra lösning men ändå den bästa som man kan använda för nya fiskar som hittas.
                      Du nämner t.ex. L200 men det har visat sig att denna fisk i själva verket var 2 arter - så frågan är när du skriver att du har L200 - har du Baryancistrus demantoides eller Hemiancistrus subviridis?

                      Gamla arter har ju inte heller något L-nummer och när de nya (som har ett L-nummer) artbestämts så är det bättre att använda det vetenskapliga namnet.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 March 2013, 09:04.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Likan
                        • April 2012
                        • 2611

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Fast lägg märke till att L-numren ju bara är handelsnamn och absolut har sina brister. En art kan ha flera L-nummer och flera arter kan ha fått samma L-nummer så det är ingen bra lösning men ändå den bästa som man kan använda för nya fiskar som hittas.
                        Du nämner t.ex. L200 men det har visat sig att denna fisk i själva verket var 2 arter - så frågan är när du skriver att du har L200 - har du Baryancistrus demantoides eller Hemiancistrus subviridis?

                        Gamla arter har ju inte heller något L-nummer och när de nya (som har ett L-nummer) artbestämts så är det bättre att använda det vetenskapliga namnet.
                        Ja absolut. Har märkt att många har flera siffror. Just L200 var väl ett "dumsmart" exempel. Just för att det är 2 olika.

                        Så absolut har systemet sina brister också.
                        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...