Butik som har Erithistes jerdoni(vingmal)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grottkjell
    • February 2013
    • 21

    Butik som har Erithistes jerdoni(vingmal)?

    Tjena!

    Jag och tjejen pratade om ett eventuellt nanokar/mindre kar med lite små söta fiskar och räkor och dylikt. Letade igenom potentiella arter här på zoopet och hittade: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1213&SOK=1

    Jag blev omgående ganska kär (flickvännen inte lika mycket) och började leta efter butiker som skulle kunna ha denna arten. Hittade en i Stockholm som tyvärr är en bit att köra för vår del då vi bor i blekinge, så, är det någon som vet om det eventuellt finns lite närmre?

    Hur är det att beställa lite sådana ovanligare fiskar från lokala djurbutiker och vad kan de tänkas kosta? Någon som har erfarenhet?

    Ha det gott!

    Mvh Grottkjell
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Be er lokala butik ta hem, dock finns inte Erathistes jerdoni alltid på listorna från fiskgrossisterna. Be butiken bevaka arten åt er, det är en trevlig liten mal, dock är det en rovfisk så räkna med lite spill på räklingarna. Mata med frysfoder och gärna levande egenodlat, som artemia. Det är en nattaktiv fisk, så man ser den inte så ofta.
    Vill ni ha en mal som syns lite mer och är mer aktiv så titta på Akysis vespa.
    Priset kan variera men räkna med minst 40 kronor styck, på ett ungefär.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Tänk också på att denna mal också ofta säljs under namnet Hara jerdoni.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Grottkjell
        • February 2013
        • 21

        #4
        Jo Hara Jerdoni känner jag igen också, valde det andra eftersom det verkade vara mer "nytt", kanske inte mer aktuellt för det.

        Räkor brukar väl dock vara rätt produktiva och lättodlade, eller? Så någon räkling kanske tar sig igenom då och då? Akysis Vespa som du pratar om hittar jag inte här på zoopet, hittar däremot några andra Akysis.

        Det blir nog eventuellt att prata med någon personal vid de lokala butiker som vi litar lite mer på, om ett nanokar blir aktuellt!

        Kommentar

        Arbetssätt...