Svenskodlad Otocinclus ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • March 2024

    Svenskodlad Otocinclus ?

    Finns det odlade Otocinclus att köpa ?

    Enligt Trop är alla Otocinclus viltfångade och jag tycker att dom är omtåliga
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Flera Otocinclus-arter har odlats, men det är fråga om enstaka tillfällen, inget som sker regelmässigt. De vanliga arterna är dessutom relativt lätta att fånga stora mängder av och små så frakten blir inte så dyr. Det gör att incitamentet att lägga ned möda att odla arten kommerciellt inte är så stor. Det finns inga pengar att tjäna!

    Om djuren är i någorlunda gott skick när du köper dem bör de inte vara särskilt ömtåliga om de bara får tillräckligt med mat. Det räcker inte med bara alger. Multnade växtdelar eller annan vegetarisk mat som de äter och som det inte är hård konkurrens om är en förutsättning. Man kan ha en ensam fisk i ett algigt akvarium, men de gillar att gå i tillsammans med kompisarna:

    Class: ActinopterygiiOrder: SiluriformesFamily: LoricariidaeSubfamily: HypoptopomatinaeOtocinclus affinisSpecial thanks to:Susumu IritaniSimeon PerezDo you w...

    Kommentar

    • Christer5

      #3
      Det är inte bara jag som tycker dom är känsliga finns många rapporter att dom dör lätt.


      Alla mina andra fiskar påverkas inte vid vattenbyte 30 % i veckan utan mår bra.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Håller med Erik att rätt hållna och skötta så anpassar de sig rätt bra - de passar dock inte i ett akvarium som inte uppfyller deras specifika krav.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...