Herr och fru Skägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    Herr och fru Skägg

    Godmorgon!

    Mina små (ena ca 12 cm) ancistrus har, som jag upptäckte nu på morgonen, lagt ägg. Visst är det roligt! Men när den lilla glädjen la sig kom jag genast på ett problem...jag vill inte ha fler malar än de två jag hade...(gjorde mig av med de 3 andra förra veckan...)

    Och iom att ancistrusbebbar är extremt vanliga, så känns det som att det kommer bli svårt att bli av med dem sen :/ tycker det brukar vara fullt i akvarieaffärerna med små ancistrusar.

    Nu vet jag inte vad jag ska göra?

    Tackar!
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ja, Ancistrus är vanliga, men brukar också vara populära, och en art som de flesta butiker säljer. De affärer som byter in fisk tar nog gärna emot hemmaodlade Ancistrus, eftersom dessa oftast har sluppit de långa transporter som de som säljs av grossister nog ofta får utstå, och därmed är schansen större att de är i bra kondition. Åtminstone "min" butik tar gärna in Ancistrusungar.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Dr.Dork
      • December 2012
      • 263

      #3
      Sv: Herr och fru Skägg

      Får väl gå och fråga min butik då!
      Har sett att de har mycket småttingar, men kanske. Annars finns det fler affärer i närheten

      Här är iaf hanen som vaktar romen:

      Kommentar

      • Dr.Dork
        • December 2012
        • 263

        #4
        Sv: Herr och fru Skägg

        Har frågat en affär i närheten, den jag själv gillar mest. Han tar emot ancistrusar utan problem, så det är lugnt.

        Nu är bara frågan, vad tycker ni är ett rimligt pris, som butiken bör betala mig för en 4 cm ancistrus?

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Ursprungligen postat av Dr.Dork
          Har frågat en affär i närheten, den jag själv gillar mest. Han tar emot ancistrusar utan problem, så det är lugnt.

          Nu är bara frågan, vad tycker ni är ett rimligt pris, som butiken bör betala mig för en 4 cm ancistrus?

          Försök att deala till dig foder eller nått sånt istället, det går du nog mest plus på

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Vad säljer han dem för?
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Dr.Dork
              • December 2012
              • 263

              #7
              Sv: Herr och fru Skägg

              Snarare köper Men 10kr/ 4cm stor ancistrus. Jag tycker det är ett hyggligt pris, speciellt om man lyckas få ganska många att överleva.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Det är nog inte alla butiker som byter in fiskar som ger pengar för dem, ofta så får man nog tillgodo, på ny fisk, foder, eller växter, t.ex.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  Är det inte svårt för butiker att köpa in varor från privatpersoner? Annars skulle ju butiksinnehavaren kunna "sälja" hur mycket som helst till sin butik å helt plötsligt ha en fin skattefri inkomst.
                  Som sagt varor och eventuellt presentkort är nog det man kan förvänta sig, varor kan man alltid skriva av som förbrukning till driften av butiken eller felaktiga garantier och liknande.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • Dr.Dork
                    • December 2012
                    • 263

                    #10
                    Sv: Herr och fru Skägg

                    Har inte så bra koll, men åtminstone där jag frågade sa de att jag får från 10:-/st lite beroende på storlek.

                    Igårkväll såg jag att alla äggen hade fått små ögon och i morse var några korn kläckta och sprattlade runt. Nu när jag kom hem hade alla äggen kläckts, och de små krabaterna ligger i hörnet av gråttan och sprattlar...de är små med gula fotbollar på magen :P

                    Nu till min fråga. Hur ska jag göra med ungarna? Malarna var bara i detta karet under uppstarten av mitt stora, så det måste plockas undan snart. Så att de ska vara kvar där är inget jag egentligen vill. Jag kan antingen flytta över alla malarna inklusive de vuxna till det stora, eller flytta ungarna till ett 40 liters akvarium som jag startade i helgen åt min lillebror, där bor 5 guppyyngel. Helst vill jag ha malynglena i det på 40 liter, går det bra? Och när kan jag flytta dom, hur gamla och utvecklade ska de vara?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...