Oidentifierade malar, Amatör.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akesson941
    • February 2013
    • 3

    Oidentifierade malar, Amatör.

    Hej, jag är en amatör på det här med akvarium men har fastnat specifikt för malar, jag tycker de är fina, intressanta och roligare fiskar än de som simmar fritt i vattnet utan att klistra sig mot rutan.

    Nu till min stora fråga, har hittat dessa två malar på cirka 30cm (länkar längst ner) som jag vill ha hjälp med följande:
    *Kön
    *Storlek på akvariet för att de ska trivas
    *Finns chansen att de parar sig och i såna fall tips på hur denna process skulle kunna på skyndas
    *Edit: Glömde ras/sort?

    Länkar:





    Mvh,
    Fredrik - Den intresserade amatören.

    *PS- Mitt första inlägg, reserverar mig för felskrivningar/icke korrekta termer.
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Skulle tro att det är Liposarcus pardalis, dock inte helt hundra. Möjligtvis en gibbiceps annars. Finns info om bägge här på zoopet, minsta storlek på kar etc, och här; http://www.planetcatfish.com/catelog...?species_id=88 , står även hur man kan skilja på hane/hona.
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • akesson941
      • February 2013
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Rebah
      Skulle tro att det är Liposarcus pardalis, dock inte helt hundra. Möjligtvis en gibbiceps annars. Finns info om bägge här på zoopet, minsta storlek på kar etc, och här; http://www.planetcatfish.com/catelog...?species_id=88 , står även hur man kan skilja på hane/hona.
      Hej, tack för snabb respons, det uppskattas.

      Angående informationen är det då alltså bara arten som är obesvarad, om någon vet så uppskattas vidare information!

      Mvh,
      Fredrik - Den intresserade amatören.

      Kommentar

      • Jenwib
        • January 2013
        • 20

        #4
        Vad har man för storlek till dessa bamsemalar? 2000 L ??

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          De malar du är intresserade av kallas populärt för plecos, sugmalar eller L-malar. Det finns massor av arter i handeln. Vissa kan du komma över lite billigare, exempelvis de du har nu. Andra kostar lite mer. Jag föreslår att du börjar med lite mindre arter än just de vanliga "common plecos" du har där, eftersom de blir så satans stora. Jag kan rekommendera L114 och L333.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • akesson941
            • February 2013
            • 3

            #6
            Hej igen, ännu fler svar av intresserade, det tackar vi för. Tror ni har missförstått mig, jag äger inte dessa malar utan har endast varit spekulant på att köpa dem, men efter informationen och lite realistisk inblick så har jag förstått att de kräver alldeles för stort akvarie för vad jag är kapabel till att ta hand om. (För er intresserade så va priset om jag nu skulle velat ha dem 200kr/styck). Tackar för informationen om malarna och min första tråd är härmed slutförd.

            *Avslutad - vidare inlägg är inte på min begäran*

            Mvh,
            Fredrik- Den intresserade amatören.

            Kommentar

            Arbetssätt...