Införskaffa malar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sandrasays
    • July 2008
    • 33

    Införskaffa malar.

    Jag har ett kar på 250 l. Jag känner att nu är tiden inne för att börja tänka på malar. Men det är svårt att veta exakt va jag ska leta efter.
    Vilka passar i ett kar på 250 l och hur många behöver man?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    vad har du för andra fiskar?

    o behöver o behöver går ju inte säga. malar är liksom inte bara nån städpatrull. om du har lagproblem så titta istället på varför du får alger.

    men ja ett par ancistrus kan du ju ha. finns massa malar att välja mellan. sök här i artregistret.

    Kommentar

    • Sandrasays
      • July 2008
      • 33

      #3
      Jag har inga fiskar för tillfället då dom blev sjuka av vita prick och klarade inte sig. Så akvariet har startats om. Inte problem med alger heller utan bara intresserad av malar.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jadåså

        ja då är det bara söka runt på artregistret. finns maaaaassor att välja mellan.

        Kommentar

        • Sandrasays
          • July 2008
          • 33

          #5
          Haha jo det var det jag insåg

          Kommentar

          • Likan
            • April 2012
            • 2611

            #6
            Vill du ha mal för malens skull, (tänkt kanske som bottenlevare i karet), precis som tetror för tetrors skull (upptill i karet) så har du ju sjukt mycket att välja bland.
            Finns ju t.ex. massor av L-malar, runt 400 att välja bland. I Synodontis-släktet finns många riktigt riktigt fina också.
            Sen beror det ju på vad du redan har för invånare i karet, vilka som passar ihop och så och vad du har för miljö i karet.

            Sen som Hannes säger, behöver du mal för just algproblem så får du nog beskriva det lite mer exakt ifall du vill ha hjälp med den biten.
            450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              #7
              Nu såg jag att det skrivits lite under tiden jag skrev.

              Förslag på fina L-malar (mitt tycke) - L134, L066, L200, L397 (min bild), L260, L124, L128, L173...
              Läckra Synodontis - Petricola, Decorus, Multipunctatus.
              Hemiloricaria är fina också, olika varianter av häxmalar.

              Mitt fiskintresse tog fart tack vare malarna. De är huvudattraktionen i mina kar.
              Senast redigerad av Likan; 18 February 2013, 10:49.
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Sandrasays
                • July 2008
                • 33

                #8
                Jag hade guppys, tetror och platys innan och tänkte antagligen köra på samma linje. Jag har inga algproblem men eftersom jag vill ha guppys som är rätt bra på att yngla av sig så vill jag inte ha en mal som blir sugen på dessa yngel.

                Kommentar

                • Likan
                  • April 2012
                  • 2611

                  #9
                  Då är väl L-malarna och "häxmalarna" ett trevligt alternativ
                  Synodontis-gänget gillar att äta yngel som jag har förstått det.
                  450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...