Dvärg hajmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    Dvärg hajmal

    Halloj alla glada nördar!!

    Har någon av er hört talas om den såkallade dvärg hajmalen (pseudeutropius moonleburghae)?

    Vet någon här hur stor den blir?

    Har inte lyckats hitta något på internet..

    Det jag har hittat om den storlek är att den bara ska bli 10 cm tydligen och det ställer jag mig väldigt skeptiskt till..

    Vet någon om det är sant eller falskt?

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hur stor just den arten blir vet jag inte, men här står om en släkting, som tydligen blir nå´n dryg dm:

    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1026

      #3
      Det står 95mm på planetcatfish...

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Nu när jag fått släktskapet lite tydligare så är jag inte lika skeptisk, trodde nämligen att den var släkt med hajmalen (Pangasius hypophthalmus)..

        Då den ju visar sig vara släkt den randiga glasmalen som ju tydligen bara ska bli 11 cm så känns det inte lika otroligt längre..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Vad den har för släktskap betyder inte så väldigt mycket för hur stor en art kan bli - även om det kan ge en vissa ledtrådar. Det finns Schilbeider som blir närmare två meter men just den här blir med största sannolikhet bara runt just 10 cm TL. Till de minsta i familjen hör Pareutropius mandevillei från Kongofloden där största kända exemplaret är 5,8 cm.

          Kommentar

          Arbetssätt...