Vita utslag på Ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roblen
    • September 2011
    • 11

    Vita utslag på Ancistrus?

    Ett par av mina malar har fått vita ”utslag” främst på huvudet och runt ögonen. Det är inte vita pricksjukan (det vet jag hur det ser ut) Någon som känner igen detta? De verkar pigga och äter som vanligt. De ynglar av sig oxå De lever i ett 120 liters akvarium ihop med botier, barber och neontetror. Har haft dem i många år aldrig varit nåt förut. Hörde av en bekant att man kan ha i en dl havs salt i vattnet??
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Sv: Vita utslag på Ancistrus?

    Javisst, den mängden salt klarar de flesta fiskar fint och det kan hjälpa dem att bli kvitt svamp eller andra angrepp. Vanligt salt går bra, har jag lärt mig på Zoopet. Blanda ut det i lite vatten först, så det löser upp sig.

    Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Roblen
      • September 2011
      • 11

      #3
      [QUOTE=Knax;1633982]Javisst, den mängden salt klarar de flesta fiskar fint och det kan hjälpa dem att bli kvitt svamp eller andra angrepp. Vanligt salt går bra, har jag lärt mig på Zoopet. Blanda ut det i lite vatten först, så det löser upp sig.

      Tack för svar men det får inte va med jod va?

      //Robban

      Kommentar

      • Knax
        • November 2012
        • 1148

        #4
        Sv: Vita utslag på Ancistrus?

        Råder delade meningar om det här med jod. Jag har köpt Ektozon för 800-900 kr/kg men även vanligt havssalt finns väl utan jod? Som sagt, en del hävdar att riskerna med jod är överdrivna (de flesta erfarna akvarister), men jag är lite dum på det viset att jag tror att dylika råd ändå har viss substans.

        Gör som det känns. Är det en engångsgrej kanske det är värt extrapengarna.

        Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
        // Mats, a.k.a. Knax



        "All's well that ends." - Unknown

        Kommentar

        Arbetssätt...