Odla grenmal (vad göra med romkaka) - HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KamiKiri
    • October 2005
    • 17

    Odla grenmal (vad göra med romkaka) - HJÄLP!

    Hej alla glada.
    Mina grenmalar har lagt romkaka i ett rör. De är i ett 190 liters akvarium bland andra fiskar. Sen har jag ett 450 liters utan fiskar. Ska jag flytta över dem dit med hanen? Eller utan hanen och låta de bara vara där för sig själva. Jag vill verkligen inte att det möglar. Kan hanen hålla rent dem? Honan är visst upp romkakan efter ett tag. Det är tyvärr dålig cirkulation i stora akvariumet. Sitter en orginal Juwelpump 1000l/h. Tillräckligt? Snälla ge mig tips och råd. Saker jag bör tänka på!!!
    Mvh Tunkan.

    Har några vuxna fiskar jag vill byta/sälja:
    Golden nugget
    Knorrmal - hane
    Ancistrus - hona
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Flytta röret och hannen. Om möjligt så placera röret nära pumpens utblås.

    Kommentar

    • KamiKiri
      • October 2005
      • 17

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Flytta röret och hannen. Om möjligt så placera röret nära pumpens utblås.
      Hur varmt bör vattnet vara? Är 26C just nu. Ska försöka slänga i en filterpump i närheten av röret!

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1026

        #4
        26C låter bra, vilken art är det?

        Kommentar

        • KamiKiri
          • October 2005
          • 17

          #5
          Ursprungligen postat av stefanr72
          26C låter bra, vilken art är det?
          Tror den kallas för röd häxmal.

          Kommentar

          • KamiKiri
            • October 2005
            • 17

            #6
            Om jag nu lyckas med dem så kommer de bara försvinna i stora karet. Hur bör jag mata dem? Räcker det om jag lägger i ett par mal tabletter eller grönsaker?

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Under artiklar finns det här en text om Farlowella (samt referens till en tysk artikel i DATZ om hur man får ynglen att överleva - det är matningen som är det svåra):

              När man vill ha hjälp med allt från renovering till enklare snickerier, så vill man anlita ett företag som man kan lite på. Det hittar ni här!

              Kommentar

              • KamiKiri
                • October 2005
                • 17

                #8
                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Under artiklar finns det här en text om Farlowella (samt referens till en tysk artikel i DATZ om hur man får ynglen att överleva - det är matningen som är det svåra):

                http://www.sarfakvarist.se/
                Hittade denna artikel: http://www.aquaticcommunity.com/se/malar/whiptails.php
                Nu har de hela 450liter för sig själva. Hoppas på det bästa. Jag har flyttat över hanen och romkakan. Hoppas han inte vart stressad.

                Kommentar

                Arbetssätt...