Synodontis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dr.Dork
    • December 2012
    • 263

    Synodontis?

    Hej!

    När jag köpte mitt första akvarium, ett 50 liters, så följde det med fiskar. Bland dessa fiskar fanns nåt som säljaren sa var en hajmal. Grön som jag var tänkte jaf inte mer på det, förrän jag fick se en hajmal i affären...jag insåg att jag hade nåt helt annat.
    Dum som jag var lämnade jag bara in den till affären utan att försöka ta reda på vad det egentligen var för fisk. Jag lämnade bort den då den var ca 15 cm och ALLDELES för stor.

    Nu, ca 3-4 år senare, funderar jag på vad det är. Jag tror inte att jag har så mycket bilder på den, men jag vet ungefär.

    Har kollat runt lite på vad det kan ha varit, har kommit fram till att det är nån sorts Synodontis. Kanske en S. Schall. Finns det några andra liknande fiskar kanske? Är det en någorlunda vanlig fisk i Sverige?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Både hajmalar och Synodontisar blir för stora för 50 liter, hajmalen (Pangasianodon hypophthalmus) blir faktiskt större än de största Synodontisarna. Synodontis finns det många olika arter av, och för att kunna gissa vad det är bör man nog se en bild, eller två.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    Arbetssätt...