Attack-Ottis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Attack-Ottis!

    Har sedan en tid tillbaka sett små runda märken på en del av mina fiskar och idag fått förklaringen. En av mina Otocinclus suger sig fast en kort stund på sidan och då blir det ett litet runt märke där på den angripna fisken. Det verkar läka på några dagar.
    Den ska ju vara fredlig. Upplever det som att den gör så vid matning.
    Är det något ni andra sett?

    Klicka på bilden för större version

Namn: otocinclus vilandes.jpg
Visningar: 3
Storlek: 97,5 KB
ID: 2183702
    Här ligger Ottis-Rambo med storhetsvansinne och vilar efter senaste slagsmålet
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • Johan Rosendahl
    • December 2012
    • 78

    #2
    Attack-Ottis!

    Jag läste precis in mig på de här katterna och vet att något liknande diskuterades någonstans på en otocinclus-sida. Kommer inte ihåg var...


    /Johan och Viveca

    Kommentar

    • Skägget
      • July 2009
      • 96

      #3
      Intressant! De otociclus jag haft och har brukar inte komma fram och leta mat förrän övriga innevånare lugnat ner sig efter matning. Verkar som om du har fått tag på något utöver det vanliga.
      200 liter SA
      180 liter sällskap
      54 liter viejita med vänner
      mp eheim 60 54 liter

      Kommentar

      • Ferengi
        • August 2008
        • 399

        #4
        Har prövat Ottisar i omgångar men dom verkar aldrig klara sig något längre i mitt akvarium - verkar vara väldigt känsliga.
        Alla andra fiskar lever och frodas, men icke dessa. Sist köpte jag fyra stycken och plockade upp det sista liket nu i morse...

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Tror de tål väldigt lite svält. Hade 7 tidigare men när algerna tog slut försvann de snabbt. De 3 som är kvar har hela tiden tagit alternativ mat som det är något vegetabiliskt i. Inte de andra. De åt bara grönalger egentligen. Men dessa tre gangsters tar allt och har runda magar med eller utan alger.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #6
            Ja, vad jag förstått så är dom ganska kräsna och måste ha bra tillgång på alger om dom inte tar annan mat dvs.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Innan jag skaffade dem så ifrågasattes det av Bosse, som har fått rätt så här i efterhand. Jag var så övertygad att alger skulle att vara mitt problem och att jag ständigt skulle ha för mycket av dem. Han sa då att jag måste tänka på att jag då måste jag också föda dem när växterna tog fart. Så blev det. Algerna tog slut när jag började tillsätta PMDD och då svalt de flesta ihjäl. Hur läckra de än är passar min miljö inte dem, utan min kaxiga allätargrupp förstås.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Christer5

                #8
                Jag har också Ottisar och det är problem att få dem att trivas och dör ofta efter ett tag.

                Nu har jag haft 7 stycken som har överlevt en längre tid och det dom äter vad jag kan se är endast alger.

                Dom har tjocka magar och trivs förmodligen bra.

                Kan vara väldigt känsliga vid vattenbyte innan dom acklimatiserat sig.

                Kan inte se att dom ger sig på andra fiskar

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Kul med personligheter bland fiskar. Och inte alltid det blir som man tänkt sig. Kan bli till ett problem istället. Inte alltid så lätt att lösa heller... har jag nu fått erfara.
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Ursprungligen postat av MonkanS
                    Kul med personligheter bland fiskar. Och inte alltid det blir som man tänkt sig. Kan bli till ett problem istället. Inte alltid så lätt att lösa heller... har jag nu fått erfara.
                    Tänker du på nåt speciellt då? T.ex. den där parasithistorien du jobbar med?
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Tänker du på nåt speciellt då? T.ex. den där parasithistorien du jobbar med?
                      Jo.. bl a det. Och de yngel av endlers jag slängde över som mat. Varav de största överlevde och som nu lever gott.. och förökar sig..
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • Rebah
                        • January 2012
                        • 410

                        #12
                        Har hört om malar som äter av slemlagret på andra fiskar, orsaken troddes vara matbrist. Men då var det gibbiceps malar som smakade på diskusar om jag minns rätt, aldrig varit med om ottosar som beter sig så.
                        "The trees move... do you not see it?"

                        Kommentar

                        • Likan
                          • April 2012
                          • 2611

                          #13
                          Kan bidra med att jag sett en Corydoras "putsa" en L-mal...

                          Intressant Bluewing! Men vad händer, försöker värddjuret skaka av sig Otton eller håller den sig lugn? Eller tuffar på som vanligt kanske?
                          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Attack-Ottis!

                            Det verkar som om fisken som "attackeras" upplever det obehagligt och ibland bör det en rund ljus fläck efteråt
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            Arbetssätt...