Ancistrus dör.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juwel150
    • November 2007
    • 36

    Ancistrus dör.....

    Hej! Har ett 180liters kar som vart igång i ca 6 månader. Byter vatten varje/varannan vecka 25-30%.
    Släppte i mina tre vuxna ancistrus efter drygt en månad efter uppstarten av karet, samtidigt som jag fick tag på äppelsnäckor, (någon sa att de inte "tål" äppelsnäckor). matade dom då regelbundet med algtabletter. Men en efter en dog dom, med ca en månad mellan varje. Väntade ett tag, bytte en hel del vatten under en period och släppte i två andra vuxna. De föll också av pinnen. De började med att de blev lite gråare i färgen och sedan var döda dagen efter. Ingen av de andra fiskarna jag har i har dött. (Platy sebrafisk neontetra och palettciklid)
  • Thelucobella
    • December 2012
    • 59

    #2
    Om jag har rätt så "Vet" jag redan svaret. Är dem kokade innan du fick tag på dem? eller vem köpte du dem av?,och om du köpte av en affär så vet jag inte men dem klarar inte av om man bara har saker från det vilda :P

    Kommentar

    • Maligne

      • September 2012
      • 188

      #3
      Vad är det som borde kokas? Varken fiskar, snäckor eller algtabletter blir så mycket kvar av om du kokar dem.

      Kommentar

      • Ryskbompa
        • August 2012
        • 930

        #4
        Ursprungligen postat av Thelucobella
        Om jag har rätt så "Vet" jag redan svaret. Är dem kokade innan du fick tag på dem? eller vem köpte du dem av?,och om du köpte av en affär så vet jag inte men dem klarar inte av om man bara har saker från det vilda :P

        NU har du allt snurrat till de va?

        Kommentar

        • hampusr

          • December 2010
          • 134

          #5
          Ancistrus dör.....

          Mina ancistrus har inget mot äppelsnäckor, låter tokigt att det skulle vara problem. Det du bör göra är ju att kolla alla vattenvärden med dropptester innan du svävar ut i knepiga teorier.

          Kommentar

          • MonkanS
            • December 2011
            • 861

            #6
            Jag gissar att Thelucobella trodde att det handlade om snäckskal från vinbergssnäcka plockade ute i naturen.
            Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

            Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

            Kommentar

            • Perlan
              • July 2012
              • 79

              #7
              kolla nitrit och nitrat värdena. anistrus är känsliga mot det

              Kommentar

              • joneden
                • January 2013
                • 2

                #8
                Ursprungligen postat av Juwel150
                Hej! Har ett 180liters kar som vart igång i ca 6 månader. Byter vatten varje/varannan vecka 25-30%.
                Släppte i mina tre vuxna ancistrus efter drygt en månad efter uppstarten av karet, samtidigt som jag fick tag på äppelsnäckor, (någon sa att de inte "tål" äppelsnäckor). matade dom då regelbundet med algtabletter. Men en efter en dog dom, med ca en månad mellan varje. Väntade ett tag, bytte en hel del vatten under en period och släppte i två andra vuxna. De föll också av pinnen. De började med att de blev lite gråare i färgen och sedan var döda dagen efter. Ingen av de andra fiskarna jag har i har dött. (Platy sebrafisk neontetra och palettciklid)
                Hej!

                Har själv både ancistrus och äppelsnäckor utan att ha haft några problem och jag har inte heller hört att det skulle kunna bli problem. Var hörde du det? Instämmer med Perlan nedan, tror det bästa är att kolla nitratvärdena då de kan vara orsaken. Lycka till, hoppas det löser sig för dig!

                //Joneden



                Gillar och ogillar: Blåvitt, Rullskidåkning, Kassa väderprognoser, Skvallerpressen, JVM-guldet 2012 och silver 2013, Solskydd för barn

                Kommentar

                • linkhouse
                  • August 2012
                  • 39

                  #9
                  Jag har samma problem, mina Ancistrus dör en efter en, alla andra fiskar är helt ok. Har mycket växter och kör med PMDD näring i. Normal dos och 30% vatten byten varje vecka.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Jag har läst någonstans, att är inte vattenkvaliteten ok så dör ancistrusen först... Om det stämmer, vet jag inte.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • joneden
                      • January 2013
                      • 2

                      #11
                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Jag har läst någonstans, att är inte vattenkvaliteten ok så dör ancistrusen först... Om det stämmer, vet jag inte.

                      //Inger
                      Aha ok, kan vara så. Har ju inte haft problem själv, ta i trä...:-)

                      //Joneden




                      Nyttiga löften inför 2013: Bli veggo, Börja flugfiska, Rullskidåkning och sen vasan

                      Kommentar

                      Arbetssätt...