Jättetrist knorrmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Jättetrist knorrmal

    Jag fick med en fullvuxen prickig knorrmal Agamyxis pectinifrons i ett begagnat akvarium och jösses, vilken tråkig fisk... Den ligger i sin låtsas-vulkan precis jämt och gör verkligen inget.

    Vid två tillfällen har jag "skakat" fram den och då ligger den stilla så länge man är i närheten. När man sedan kommer utom synhåll simmar den tillbaka till sitt gömställe. Vi har funderingar på att byta bottenmaterial till fin sand istället för den sjösten vi har nu, samt lägga in lite mer rötter och se om den kanske kan variera sina gömställen.
    Funderar på om den skulle bli livligare med sällskap? Den enda andra mal som finns i akvariet är en pytteliten ancistrus.

    Roligt att den knorrar, men det har just detta exemplaret gjort en enda gång så jag har hört det, nämligen när vi flyttade akvariet och fiskade upp den. Jag har läst mig till att den kan bli lite mer pratsam om man har flera.

    Någon som har erfarenhet av denna mal?
    Senast redigerad av Knax; 18 December 2012, 22:42.
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är helt normalt beteende - knorrmalar är så där. De är nattaktiva, ligger och sover hela dagarna, och enda gången de visar sig dagtid brukar vara korta ruscher vid matdags.

    Knorrandet är hot, den säger att den är taggig och kommer att försöka sticka den som ger sig på den, dvs de knorrar bara när den är arg, så det är inte en bra grej.

    Det låter som om du kanske skulle höra om inte din zooaffär vill ta emot den.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Det är helt normalt beteende - knorrmalar är så där. De är nattaktiva, ligger och sover hela dagarna, och enda gången de visar sig dagtid brukar vara korta ruscher vid matdags.
      Inte ens då, faktiskt. :-P Den sticker upp huvudet ibland, men det har kanske hänt 2 gånger på lika många månader.

      Ursprungligen postat av Azur
      Knorrandet är hot, den säger att den är taggig och kommer att försöka sticka den som ger sig på den, dvs de knorrar bara när den är arg, så det är inte en bra grej.
      Aha... Jo, den är taggig. Fastnade rejält i håven och det tog en bra stund att försiktigt pilla loss den. Om den måste flyttas igen ska jag använda en annan metod för fångsten.

      Ursprungligen postat av Azur
      Det låter som om du kanske skulle höra om inte din zooaffär vill ta emot den.
      Varför då? För att jag inte förstått mig på den, menar du? Jag har den gärna kvar, så länge den inte far illa. Men den är fin, så det vore kul om man kunde "lura" den att visa sig lite oftare.
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av Knax
        Varför då? För att jag inte förstått mig på den, menar du? Jag har den gärna kvar, så länge den inte far illa. Men den är fin, så det vore kul om man kunde "lura" den att visa sig lite oftare.
        Sorry, jag trodde du tyckte den var tråkig... Jo, den är fin, och ett intressant djur, men, som sagt, man får inte se den så ofta. Du kan köpa fler om du vill, men de bryr sig inte om varandra.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          #5
          Sv: Jättetrist knorrmal

          Ja, ämnet vart väl lite halvlyckat... Det som är trist är väl inte malen, utan det faktum att man inte ser den.

          OK, inget stim alltså. Får väl leva med den som den är, helt enkelt.

          Tack för dina svar, mycket upplysande!

          Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            Knorrmalarär väldigt trevliga djur. Platydoras Costatus är en annan trevlig knorris. Det finns även fler doradiider i handeln att få få tag på, men dessa två är de vanligaste. Knorrljudet åstadkommer de genom att gnida bröstfenorna emot fästet (typ armhålan). Jag har haft ett flertal genom åren och det är som azur säger, de har inget emot att vara i stim men det är inget måste.
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #7
              Sv: Jättetrist knorrmal

              Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
              Knorrmalarär väldigt trevliga djur. Platydoras Costatus är en annan trevlig knorris. Det finns även fler doradiider i handeln att få få tag på, men dessa två är de vanligaste. Knorrljudet åstadkommer de genom att gnida bröstfenorna emot fästet (typ armhålan). Jag har haft ett flertal genom åren och det är som azur säger, de har inget emot att vara i stim men det är inget måste.
              Nu har min knorrmal bytt grotta, till en som ligger i framkant av akvariet, där hen lättare kommer in och ut. Så nu kan man få se den, där den ligger och trycker. Liiiite roligare ändå.

              Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • ecco
                • November 2010
                • 500

                #8
                Skulle rekomendera en form av nattbelysning på karet.
                Har 2 knorrmalar i mitt 600 liters som är väldigt aktiva på nätterna men inte ens syns på dagarna.
                Sätt lite svag belysning en stund på kvällarna efter att ordinarie slocknat så kommer du nog se den mera när den simmar.
                Sambons blogg om våra akvarium.
                http://mizan3.bloggsida.se/
                Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                Kommentar

                • Knax
                  • November 2012
                  • 1148

                  #9
                  Sv: Jättetrist knorrmal

                  Ursprungligen postat av ecco
                  Sätt lite svag belysning en stund på kvällarna efter att ordinarie slocknat så kommer du nog se den mera när den simmar.
                  Det känns som ett jäkligt vettigt förslag. Någon form av månljus, kanske? Eller ska man helt enkelt sätta någon varmvit LED-list?
                  // Mats, a.k.a. Knax



                  "All's well that ends." - Unknown

                  Kommentar

                  • Anki L
                    • August 2011
                    • 606

                    #10
                    Så funkar malar. Jag har ett stort intresse i L-malar och det är nog det tråkigaste intresse man kan ha. Men jag är helt såld på malar!
                    Jag har nattlampa samt sitter med ficklampan jag har på mobilen på kvällarna och lyser på dem när jag matar och då får jag se en del men många ser jag bara svansen på nån gång i månaden...
                    350 l

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Detta har jag haft som nattljus tidigare. Ledlisten kommer från Clas Ohlson, finns med blått eller vitt ljus
                      Bifogade filer
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Anki L
                        • August 2011
                        • 606

                        #12
                        På kvällarna brukar jag även släcka ena lysröret (har två) så det liksom blir skymning och då vaknar en del och kommer fram.
                        350 l

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          #13
                          Tack för bra tips! I 525-litersakvariet har jag kombinerat era två alternativ, har en 60 cm LED-list från IKEA som ger soft ljus i hela akvariet innan tändning och efter släckning. Sedan brukar jag manuellt slå på och av Aquarelle-röret i min ramp, medan AquaGlo-röret går på timer.

                          I Juwel-karet där knorrmalen går är det dock inget täckglas, så där behöver jag nog ha en vattentät LED-list. Jag får kolla om Clas O har det...
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • Göte Borg
                            • October 2012
                            • 12

                            #14
                            Min knorrmal gömmer sig jämt, ligger hela dagarna under en stor rot , men verkar trivas med att vara där.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Faktum är att det hade varit trist om den for runt, då hade nå´t varit fel Banjomalarna i "min" butik råkade gå med lite fel sällskap vid ett tillfälle, och blev stressade, och simmade upp och ner längs kortsidorna, och stod under ytan. Genast blev folk intresserade, och frågade tydligen vad det var för häftig fisk Jo, stressade banjomalar.

                              Så låt dem ligga där de ligger Det gör det bara desto roligare när de väl visar sig. Prova att dämpa belysningen med flytväxter eller liknande, så kanske de vågar sig fram även på dagen. De brukar hur som helst lära sig när det är matdags.

                              Jag är lite svag för mystiska fiskar, som man vet ska finnas där nå´nstans, men inte riktigt var, och så plötsligt ser man dem
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...