Beteende på ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • swedishfish
    • September 2012
    • 22

    Beteende på ancistrus

    Hej!
    Jag och min sambo köpte två albino ancistrus (små, typ 5-7 cm långa) förra fredagen (23/11) och de båda verkade nöjda de första dagarna. Efter några dagar började den mindre av dem gömma sig under en av våra rötter och rörde sig inte ur fläcken på 48 timmar (av vad vi har sett). Nu har han/hon varit ute i "öppet vatten" i en dag, men verkar sjukt nervig. Den reagerar på minsta lilla grej som händer i akvariet, ett beteende som vi inte ser i den större.

    Vi har lånat en väns guppys i snart 3 veckor (för att stabilisera bakteriekulturen åt de framtida fiskarna), 5 vuxna som sedan har fått närmare 10 yngel under denna tiden. Har det något med saken att göra? Det finns alger som den stora glatt äter utav. Ingen av dem har brytt sig av varken skalade ärtor eller gurka. Tänkte testa lägga i en broccolibit idag.

    Vad har vi gjort för fel med den lilla? Hur kan vi få den att må bättre hos oss?

    En annan, mer "rolig" fråga. Hur tidigt kan man se könet på dem? Jag ser inget "skägg" på huvudet på någon av dem, betyder det att vi har två flickor eller är de fortfarande för små för att vi ska se?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ett helt normalt beteende, malar är ofta skymnings- och nattaktiva och gömmer sig under dagtid.
    De bör vara runt 5-6 cm innan man kan se könsskillnader på dem, men tänk på att även honor kan få en liten mustasch runt framkanten på huvudet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nailroth
      • July 2012
      • 108

      #3
      Du ser enkelt skillnad på anicstrus kön vid runt 7 månader då kan du garanterat säga vad det är för kön och då bör dom vara runt 3-4cm SL (utan fenor) men redan vid runt 4 månader kan du se hanar men dom bör inte garanterat vara hanar dom börjar få sitt skägg tidigare än honor men det kan variera, men vid 7 månader så kan man garanterat säga könet på dom. sen vid 11 månader är dom könsmogna och då bör dom vara runt 7cm+ utan fenor.

      Ålder när du kan se garanterat kön kan variera om dom har gått i ett för trångt akvarie eller inte. har själv 70 yngel på 4 månader varav 3 är normal längd på ungeför 4-5cm TL medans dom andra är bara 1-3cm TL. Dom små gick i ett 100 liters med 160 fiskar med dom inräknade så det var väldigt trångt så dom sluta växa.

      Betende kan variera mina 3 stora yngel är helt borta under dagen och dom syns så fort akvarie lysen har släkts medans mina 2 vuxna albino och "Tonårigen" som jag kallar henne och dom andra ynglerna försvinner i gömsle under nätterna och är ute på dagarna, Tonåringens kull syskon var helt borta underdagen och framme på natten förutom denna.
      Jag tror att detta betende som mina visar är en defekt genom odling eftersom dom är som ansjo skriver natt aktiva som 90% av alla malar.

      Kommentar

      • MonkanS
        • December 2011
        • 861

        #4
        Kan då bara tillägga att du behöver inte vara orolig för att de svälter ihjäl. Har de alger att knapra på så behövs inte så mycket annat stödfoder.

        Min Ann Cistrus ligger mestadels gömd dagtid. Nattetid antar jag att hon härjar runt en del. Hon är väldigt skygg när hon är framme dagtid. Men om man smyger sig fram lite försiktigt kan man studera henne ordentligt. En väldigt vacker ancictrus den jag har. Har lyckats mäta henne ibland när hon sitter fastlimmad mot glaset och hon är nu ca 8 cm lång från nos till yttersta fenspets.
        Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

        Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

        Kommentar

        • swedishfish
          • September 2012
          • 22

          #5
          Tack för svaren! Nu är det så att jag är lite orolig för den lilla igen. "hon" (som jag har börjat säga om den, även om jag inte är säker på kön än) har hela tiden varit ljusare och mer grönaktig i färgen jämfört med den stora som är brandgul och vacker. Den lilla ser numera lite mager ut. Som om "kinderna" sugs in lite. Jag har hela tiden tyckt att "hon" har verkat lite mer deprimerad och "tråkig" i beteendet och utseendet.

          Jag lade ner en bit gurka precis, men det är bara den stora som äter på den (väldigt glatt) och det finns en del gröna alger på bakgrundsväggen som ingen av dem verkar vilja röra. Vad ska jag göra? Borde jag fixa algtabletter för att få upp "vikten" på den lilla eller? Kommer hon ens vilja röra dem?

          Jag är lite nervös, är så förtjust i båda mina ancistrusar och vill absolut inte förlora henne!

          Kommentar

          • swedishfish
            • September 2012
            • 22

            #6
            Den lilla dog inatt, vilket jag misstänkte att hon skulle göra. Nu undrar jag väl lite om varför hon dog? Gav jag inte tillräckligt med mat? Var den stora i vägen, tog för sig mer och på så vis skrämde bort den lilla? Eller var hon bara deprimerad av någon anledning? Det finns rötter och växter för dem att gömma sig i.

            Kommentar

            Arbetssätt...