Hur få ancistrus att leka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    #16
    Mina började göka när jag bytte substrat till Soil istället för sand. Fick väl ner PH en aning.

    Lycka till.

    MVH Rikard

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #17
      Nu har jag fått svar på varför ancistrushannen varit osynlig i ett par veckor. Så kul!

      Klicka på bilden för större version

Namn: 145_crop.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,9 KB
ID: 2145131
      Bilden föreställer 1 av 3 st hittills funna små krabater. Återstår att se om de överlever. Utöver ancistrusföräldrarna och en oherrans massa större och mindre molly (yngel till nästan vuxna) finns nämligen en gibbiceps i akvariet. Funderar på om det är någon idé att försöka fiska upp de här småttingarna och flytta dem till yngelbaljan?

      Vad jag gjort för att få dem att börja leka? Tagit ut en grotta och lagt in en sten. Tydligen tyckte de att det var mysigare att gräva ut en egen grotta under stenen (eller snarare mellan stenen och en anubias) och leka där.

      Kullen bör väl ha varit på mellan 10-20 stycken, så jag hoppas att det dyker upp fler efterhand, så att de inte redan är uppätna. :-P
      Senast redigerad av Knax; 02 January 2013, 14:36. Anledning: Byggde på lite
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #18
        Grattis Mats. Alltid lika kul med lek som genererar yngel
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • chricka
          • February 2009
          • 198

          #19
          Grattis är det vuxna ancistrus så skulle jag nog tro att kullen va dubbelt så stor . Du behöver nog inte fiska upp dom heller borde klara sig ett gäng iaf . Vill du odla på dom är det bättre du försöker ta upp rommen precis innan den kläcks. Nu när dom börjat leka tror jag dom fortsätter .

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #20
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Grattis Mats. Alltid lika kul med lek som genererar yngel
            Tack! Ja, visst är det! Alltid skoj med smått, vetetusan varför.

            Ursprungligen postat av chricka
            Grattis är det vuxna ancistrus så skulle jag nog tro att kullen va dubbelt så stor . Du behöver nog inte fiska upp dom heller borde klara sig ett gäng iaf . Vill du odla på dom är det bättre du försöker ta upp rommen precis innan den kläcks. Nu när dom börjat leka tror jag dom fortsätter .
            Tack! Nä, jag vill väl inte direkt odla på dem, men det vore ju skoj att ha några ancistrusar för föryngring. Inte för att de vi har är lastgamla, men i alla fall. Och jag har faktiskt ett kar helt utan ancistrus, där det istället går en lite större gibbiceps och en pseudacanthicus cf. leopardus (L114), samt en (stackars ensam) pansarmal och ett par siameser.
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Guppy_johan
              • August 2008
              • 100

              #21
              När man odlar ancistrus så spelar det någon roll om hur mycket cirkulation det är i vattenet, är det bättre och ha en pump som är lite lungnare i utsprutet så att säga?

              Kommentar

              • Dr.Dork
                • December 2012
                • 263

                #22
                Sv: Hur få ancistrus att leka?

                Den enda gång mina ancistrusar har lekt, och det har blivit yngel, är när de låg i ett igenväxt, bortglömt, kar nästan utan vattencirkulation.

                När jag sedan bestämde mig för att plocka ner karet, och började rensa på växter, såg jag en massa yngel :P Jag trodde inte ens det fanns fiskar i...

                Kommentar

                • chricka
                  • February 2009
                  • 198

                  #23
                  Ursprungligen postat av Guppy_johan
                  När man odlar ancistrus så spelar det någon roll om hur mycket cirkulation det är i vattenet, är det bättre och ha en pump som är lite lungnare i utsprutet så att säga?
                  Det bästa är nog att ha rätt bra fart på vattnet och god cirkulation det är ju därför hannarna ligger och fläktar rommen .

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #24
                    Sv: Hur få ancistrus att leka?

                    Ursprungligen postat av Knax
                    Nu har jag fått svar på varför ancistrushannen varit osynlig i ett par veckor. Så kul!

                    [ATTACH=CONFIG]58884[/ATTACH]
                    Bilden föreställer 1 av 3 st hittills funna små krabater. Återstår att se om de överlever. Utöver ancistrusföräldrarna och en oherrans massa större och mindre molly (yngel till nästan vuxna) finns nämligen en gibbiceps i akvariet. Funderar på om det är någon idé att försöka fiska upp de här småttingarna och flytta dem till yngelbaljan?

                    Vad jag gjort för att få dem att börja leka? Tagit ut en grotta och lagt in en sten. Tydligen tyckte de att det var mysigare att gräva ut en egen grotta under stenen (eller snarare mellan stenen och en anubias) och leka där.

                    Kullen bör väl ha varit på mellan 10-20 stycken, så jag hoppas att det dyker upp fler efterhand, så att de inte redan är uppätna. :-P
                    Har nu räknat till minst 12 st krabater. De verkar få vara ifred för både mamma, pappa och gibbicepsen som går i samma kar. Även mollysarna håller sig lugna. Med tanke på hur mycket mat det finns i detta lilla akvarium borde de kunna växa på sig rätt snabbt. Hur lång tid brukar det ungefär ta innan man kan fundera på att flytta dem? Jag tänker mig att de behöver vara kanske 3 cm SL innan man vågar sälja eller ge bort dem?

                    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • Edvin-89
                      • February 2013
                      • 7

                      #25
                      Hej Knax, jag är intresserad av lite mer detaljerad information om hur du gjorde för att få dom att leka.
                      Grotta, placering, temperatur osv....
                      Hoppas det har gått bra med alla de små liven
                      Mvh
                      /Edvin

                      Kommentar

                      • Ryskbompa
                        • August 2012
                        • 930

                        #26
                        Ursprungligen postat av Edvin-89
                        Hej Knax, jag är intresserad av lite mer detaljerad information om hur du gjorde för att få dom att leka.
                        Grotta, placering, temperatur osv....
                        Hoppas det har gått bra med alla de små liven
                        Mvh
                        /Edvin
                        Mina ancistrus började yngla av sig när jag bytte bottensubstrat till soil. Troligtvis börja dom yngla eftersom jag aldrig peter på botten nu. Innan körde man ju slamsugen och möblerade om lite då och då. Inte bra inte bra.

                        Mina leker alltid i en kokosnöt i bakkant av karet

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          #27
                          Sv: Hur få ancistrus att leka?

                          Ursprungligen postat av Edvin-89
                          Hej Knax, jag är intresserad av lite mer detaljerad information om hur du gjorde för att få dom att leka.
                          Grotta, placering, temperatur osv....
                          Hoppas det har gått bra med alla de små liven
                          Mvh
                          /Edvin
                          Ingen grotta, de leker bakom en stor sten, med en redig anubias som tak. Karet håller 26 grader och bottnen består av sjösten, cirka 4-8 mm. Jag skulle precis prova med kokosnötsgrotta när jag upptäckte att de redan hade lekt.

                          Nu ligger hanen och fläktar igen, sedan ett par veckor tillbaka, så snart har jag väl det där problemet att försöka få dem att *sluta* leka... Fick 18 överlevande yngel första vändan.
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • Edvin-89
                            • February 2013
                            • 7

                            #28
                            Tack för svaren, ska försöka skapa lite fler naturliga grottor.
                            Har en rot med många håligheter att gömma sig i och några krukor som jag placerat ut i olika delar av karet just nu, men ska försöka fixa några bra stenar.

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #29
                              De vill nog ha bottenkontakt, tror jag, så kolla om du får till det med stenar och växter, så det blir en skyddad plats.

                              Nu har kull nummer 2 kläckts. Hittills har 5 stycken varit synliga, men det lär finnas fler...
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              Arbetssätt...