Hur få ancistrus att leka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    Hur få ancistrus att leka?

    Jag undrar hur man kan/bör förbereda för att få ancistrusar att leka? Hur ska grottan vara placerad/utformad? Ska man ta bort andra malar ur akvariet eller rentav placera ancistrusarna i ett eget odlingsakvarium?

    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Det första är väl att ha en av varje kön, det brukar inte vara speciellt knussliga men detta är ett minimum krav de har
    sen är det bra med vatten, nån rot, stenröse eller en vanlig kokosgrotta och sen är det bara att vänta
    Om det är "vanliga" anictrusar så är de oftast väldigt lättlekta och kräver inte så mycket för att leka.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Sv: Hur få ancistrus att leka?

      Jag har en av varje och en fin grotta åt dem att leka i, men än så länge ägnar sig honan (som är mycket större än hanen) åt att jaga bort hanen om han kommer för nära henne i något som helst sammanhang, som t.ex. vid matning. Jaja, vi får se vad som händer när hanen vuxit till sig lite till. Han har precis börjat få skägg, så han kanske inte är könsmogen än.

      Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #4
        Kna nog mycket väl vara så och jag har aldrig sett mina "vänslas" innan utan de är bara som vanligt och sen försvinner bara hannen i en vecka typ och sen ser man en massa miniatyrer
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          om man skall tillverka en grotta så är det en fördel om den är ganska trång.

          iaf fick mina för sig att när det var mer än 2 cm mellan huvud och tak så gav
          dom fasen i grottan och lekte bakom pumpen istället.



          .'
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Sv: Hur få ancistrus att leka?

            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            om man skall tillverka en grotta så är det en fördel om den är ganska trång.

            iaf fick mina för sig att när det var mer än 2 cm mellan huvud och tak så gav
            dom fasen i grottan och lekte bakom pumpen istället.



            .'
            OK! Ska testa att krympa ner den en aning och även minska ingångsöppningen, misstänker att den är för bred nu. Tack för tips!

            Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            • Ryskbompa
              • August 2012
              • 930

              #7
              Mina gökar i en halv kokosnöt med ett urborrat hål på sissådär 25mm.

              MVH Rikard

              Kommentar

              • Knax
                • November 2012
                • 1148

                #8
                Sv: Hur få ancistrus att leka?

                Mot kokosnötsavdelningen! Och sedan fram med fogsvans och borrmaskin. Här ska det bli bebisancistrusar!

                Vid vilken storlek/ålder blir de könsmogna? Den lille hanen är ca 7 cm nu och har som sagt börjat få lite "skägg". Honan är närmare 9 cm lång.

                Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
                // Mats, a.k.a. Knax



                "All's well that ends." - Unknown

                Kommentar

                • chricka
                  • February 2009
                  • 198

                  #9
                  Den stora frågan är hur man får dom att sluta när dom börjat

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    #10
                    Sv: Hur få ancistrus att leka?

                    Ursprungligen postat av chricka
                    Den stora frågan är hur man får dom att sluta när dom börjat
                    Hehe. Jag får återkomma då.

                    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • Kisekatten
                      • January 2011
                      • 126

                      #11
                      Ursprungligen postat av chricka
                      Den stora frågan är hur man får dom att sluta när dom börjat
                      Hihi instämmer

                      Kommentar

                      • Nailroth
                        • July 2012
                        • 108

                        #12
                        dom är könsmogna vid ungefär 11 månader och då bör dom vara runt 7-9cm ST men det beror på akvarie storlek, större akvarie snabbare växt

                        Det bästa vore nog att bara ha dom 2 eller bara stora malar i akvariet inga mal yngel, har försökt få yngel på mina albino och leker gör dom men hanen låter mina yngel jag fick av min farbror komma in i krukan hela tiden och dom käkar upp äggen.

                        För att få dom att sluta finns en super enkel sak du kan göra med alla förutom levandefödare. dela på könen lite svårare med levandefödare eftersom dom sparar sperma

                        Kommentar

                        • Majkie88
                          • August 2012
                          • 215

                          #13
                          Ju trängre desto bättre har jag hört. Men jag har aldrig fått lek på ancistrus när jag försökt få lek på dem. alltså haft dem i lek-kar och lagt in mal/skiffer grottor och ordnat och donat. Men däremot kar som har mer levt sitt egna liv har de helt plöttsligt vart en massa ancistrus i i olika storlekar :P Så om jag skall ge tips efter egna erfarenheter så låt dem bara va :P Och ja rötter är bra. alltid haft lek i / under rötter men aldrig i de grottor och kokosnötter jag gjort lr köpt till dem.

                          Kommentar

                          • PlatyYngel
                            • January 2006
                            • 1105

                            #14
                            Gick i flera år med både hanar och honor allt från precis könsmogna till fullvuxna och de lekte aldrig. Införskaffade ett par såna här http://www.guldfisken.se/beta/catalo...ae05b09218c0a3 och hade några kokosnötsgrottor som jag placerade i olika delar av karet. Hanen valde en (från länken) och har lekt av två honor oavbrutet i 3 månader
                            / Marcus

                            Kommentar

                            • Knax
                              • November 2012
                              • 1148

                              #15
                              Sv: Hur få ancistrus att leka?

                              Ursprungligen postat av PlatyYngel
                              Gick i flera år med både hanar och honor allt från precis könsmogna till fullvuxna och de lekte aldrig. Införskaffade ett par såna här http://www.guldfisken.se/beta/catalo...ae05b09218c0a3 och hade några kokosnötsgrottor som jag placerade i olika delar av karet. Hanen valde en (från länken) och har lekt av två honor oavbrutet i 3 månader
                              Har haft en annan typ av grotta, mer bred än hög, och hanen var allt där och "bäddade" vid något tillfälle, men sedan hände inget mer. Ska testa med kokosnöt, kanske är för öppet åt dem.

                              Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                              // Mats, a.k.a. Knax



                              "All's well that ends." - Unknown

                              Kommentar

                              Arbetssätt...