vilken mal är bäst

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kingen82
    • December 2007
    • 33

    vilken mal är bäst

    undrar vilken mal som är bäst att hålla rent.
    har finkornig sand och ett 110 liters kar.

    känner bara till ancistrus o vanlig pansalmal
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Som en av de få i forumet som är uppe kl. 6:00 en lördag kan jag ta morgonjouren Kan egentligen inte svara på frågan då jag är osäker på vad du menar med att hålla rent? Menar du Algfritt, Skräpfritt eller Överblivenmatfritt?

    Har du ett bra filter med vettig kapacitet kan ett stim (minst 6 st.) Corydorasmalar i sitt sökande efter mat röra om på ytskiktet på botten så att växtdelar och annat skräp blir finfördelade, uppvirvlade och lättare hamnar i filtret. De är fantastiska på att hitta minsta smula överbliven mat och i stim verkar de bli mer stimulerade att böka runt. Menar du algfritt så är Siamesisk algätare en höjdare som "tonåring" och tar det mesta i algväg men blir slapp och grinig som vuxen. 110L är ju inte så stort så skulle själv satsa på någon Otocinclus där. Men i stim på minst 6 st. Vill du att fisken ska äta skräpet tror jag det blir svårt att hitta nåt. Då är mer vissa räkor typ Amano eller större snäckor nåt att ha.

    Sedan är det väl viktigt att veta att om det blir för smutsigt lätt eller algbemängt i akvariet så är det något i balansen i akvariet som är helt fel. Ett välskött akvarium skräpar inte så mycket alls faktiskt. Men sånt kanske är självklart för dig.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • kingen82
      • December 2007
      • 33

      #3
      har inte stoppat i nån fisk i karet än,,,,så jag har inga problem ÄN,,,men tänkte mer på vilka som skulle kunna hålla rent i förebyggande syfte

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av kingen82
        har inte stoppat i nån fisk i karet än,,,,så jag har inga problem ÄN,,,men tänkte mer på vilka som skulle kunna hålla rent i förebyggande syfte
        Ja och som
        Bluewing skriver så beror det på vad du vill hålla rent från........

        Sedan rent allmänt så hänger det till 80% på ens egen skötsel och vissa fiskar kan kanske bidra till max. 20%
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • kingen82
          • December 2007
          • 33

          #5
          ok det e väl glaset o lavasten som jag vill hålla rent och inte vill behöva skrapa och putsa ...filtret vet jag är bra så flytande skit vet jag att det behöver jag inte oroa mig för

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Vill du inte ha alger och inte behöva skrapa och putsa så kanske lösningen ligger i att ha en hel del växter i akvariet så att det inte finns näring över till algerna. För egen del har jag nu så lite alger att jag inte behöver skrapa alls och det blir istället för lite mat till de algätande fiskarna.

            En del av de som har ganska svag belysning och växter som inte kräver särskilt mycket ljus har inte heller nåt speciellt med alger. Denna sista lösning är kanske den som kräver minst arbetsinsats från din sida. En kompromiss är också att ha flytväxter i akvariet så får du dels några växter som kräver näring men som också hindrar det från att bli för ljust i akvariet.

            Tycker du det är tråkigt att pyssla mycket med akvariet? Vill du mer bara mata och titta?
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • kingen82
              • December 2007
              • 33

              #7
              nä jag vill pyssla med akvariet men man kanske inte vill ju inte överarbeta när man kan underhålla det till en viss del med fiskar

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                Malar har man inte för att ta bort alger, man har dem för att de är vackra att titta på...

                Men vill man ha en effektiv algätare är en vanlig ancistrus för högst 50 kronor den bäste.....
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                Arbetssätt...