frugan vill ha haj.. funderar på paroon haj?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teljemo
    • August 2012
    • 72

    frugan vill ha haj.. funderar på paroon haj?

    paroon haj.. finns dom att få tag i nånstans.. hört att dom inte längre säljs som alvariefisk..
    men annars tycker jag den är den som är mest haj lik...

    några andra tips på snygga hajjar annars??
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Problemet är att Paroonhajen blir stor, såpass stor att det inte är många kar hos privatpersoner som de skulle platsa i...har du kollat in Silverhaj?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1022

      #3
      Ursprungligen postat av teljemo
      paroon haj.. Finns dom att få tag i nånstans.. Hört att dom inte längre säljs som alvariefisk..
      Men annars tycker jag den är den som är mest haj lik...

      Några andra tips på snygga hajjar annars??
      köp absolut inte en paroonhaj!!!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        jo....köp !!

        säljs ofta på coop och ica för 49 / 59 / 69 / 79 kr per kilo.

        fryst är den, filéad och klar.

        bara att ta hem, tina upp, lägg i folie med lite salt/peppar/citron,
        in i ugnen i lämplig grad och tid,

        serveras med fördel till lite kokt potatis och senapssås.

        är man nyttig kan man koka lite ärtor och ställa på bordet.....




        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Arius Seemani är en mal med ett hajliknande utseende och som inte blir en jätte, dock kräver den ett hyfsat stort kar ändå. Samt bräckvatten.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • Teljemo
            • August 2012
            • 72

            #6
            Haha... Ken..

            OK.. men man får väll börja kolla på malar.. eller tydligen så är väll haj en mal eftersom den här tråden blev flyttatd dit.. alltid lär man sig nåt..

            E ute efter nåt häftigt.. de e ju malar som inpponerar mest när man kollar i butiker.. men får kolla runt lite mer...

            Kommentar

            • Joakim Lundgren
              • August 2006
              • 631

              #7
              Ursprungligen postat av Teljemo
              Haha... Ken..

              OK.. men man får väll börja kolla på malar.. eller tydligen så är väll haj en mal eftersom den här tråden blev flyttatd dit.. alltid lär man sig nåt..

              E ute efter nåt häftigt.. de e ju malar som inpponerar mest när man kollar i butiker.. men får kolla runt lite mer...

              Haj är haj och mal är mal.
              Det finns inga sötvattenshajar. Det som kallas för haj i akvarieaffärer är antingen malar eller cyprinider. Till exempel paroonhaj och regnbågshaj.
              AKA: Lizardking

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
                Haj är haj och mal är mal.
                Det finns inga sötvattenshajar. Det som kallas för haj i akvarieaffärer är antingen malar eller cyprinider. Till exempel paroonhaj och regnbågshaj.
                Det är en sanning med modifikation, tjurhajen klarar sig utmärkt i sötvatten, och det ska visst också finnas nå´t som kallas Gangeshaj. Men dessa är ju av förståeliga skäl inte att tänka på till ett hemakvarium. Vilket ju paroonhajen (som alltså är en mal) egentligen inte heller är, eftersom den blir nästan lika stor som dessa båda äkta hajarter.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Paroonhaj är nästan omöjlig för en privatperson att hålla i akvarium - den växer mycket snabbt och behöver som vuxen en uppvärmd damm. Det är lättare att hålla vissa riktiga små hajar (t.ex. leopardhaj), fast de är långt ifrån lätta de heller, och behöver förstås saltvatten.

                  Ta med frugan till zooaffären och låt henne välja fisk, det finns mycket att välja på och jag har en känsla av att det inte blir paroonhajar hon väljer.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av Azur
                    Paroonhaj är nästan omöjlig för en privatperson att hålla i akvarium - den växer mycket snabbt och behöver som vuxen en uppvärmd damm. Det är lättare att hålla vissa riktiga små hajar (t.ex. leopardhaj), fast de är långt ifrån lätta de heller, och behöver förstås saltvatten.

                    Ta med frugan till zooaffären och låt henne välja fisk, det finns mycket att välja på och jag har en känsla av att det inte blir paroonhajar hon väljer.
                    Förhoppningsvis har butiken inga
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Skall väl sägas att de stora fiskgrossisterna i sverige har gjort en överenskommelse om att inte sälja dessa fiskar (eftersom de inte hör hemma i akvarium) - visst en del oseriösa affärer struntar i detta bara de kan tjäna pengar och skaffar dom ändå på andra vägar. Så avstå från att handla i dessa oseriösa affärer.

                      det har ju förövrigt den senaste tiden varit en del diskussioner om djurparker i pressen. För att denna fisk skall få gå i en djurpark/offentligt akvarium så behöver de minst 30.000 liter vatten - bara så ni vet.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Bygert
                        • March 2010
                        • 2169

                        #12
                        Zoogiganten i Lomma har en äkta haj men då pratar vi ju rejäla ingrepp i plånboken, fisk + teknik + akvarium lär bli hisnande belopp.
                        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          finns det inte en äkta sötvattenshaj i centralamerika....i en sjö...nicaragua...eller ??
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                            finns det inte en äkta sötvattenshaj i centralamerika....i en sjö...nicaragua...eller ??
                            Tjurhajen har jag för mig förekommer i Nicaraguasjön, och även andra sötvatten. Men den förekommer nog ändå mest i havet, så nå´n "äkta" sötvattenshaj är den nog inte, även om den överlever i sötvatten.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            Arbetssätt...