Ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Ancistrus

    Har en hanne som har varit osynlig i fyra dagar nu. Lyckades se han för en kort sekund (eller två) när han snabbt vände sig i det rör jag misstänkte han låg i. Tror, och hoppas, på att han ligger därinne med rom. Dock ligger tyvärr röret så dumt till att man inte ser in i det, så jag har ingen aning om vad som egentligen pågår därinne.

    Så frågan är hur länge det tar innan rommen kläcks?

    Har läst att hannen tar hand om yngeln i början de första dagarna, men om det nu har gått fyra dagar, hur länge till får man vänta tills man kan tänkas se något?
  • Majkie88
    • August 2012
    • 215

    #2
    Om de nu har lekt så kan de ta mellan 3-8 dagar innan romen kläcks beroende på bl.a. Vatten temperaturen i karet, ju varmare desto snabbare. Sen så är ynglen ofta kvar inne i hålan med fadern några dagar tills gulesäcken är slut. Han försöker hålla dem där så länge han kan tills dom rymmer hemifrån. men är ju inte säkert han lekt bara för han ligger där. Har haft ancistrus som legat i sina hålor flera veckor utan att de blir några yngel.

    Kommentar

    • Nailroth
      • July 2012
      • 108

      #3
      Det är troligen yngel och hanen kommer vara där i ungefär 1 månad efter att äggen har kläckts då får ynglerna komma ut men finns alltid någon jävel som rymmer
      Om hanen är borta i mer än 3 dagar är det yngel pågång så länge han inte kommer fram när du inte ser akvariet. Eftersom ancistrus är en extremt odlat art så blir det ofta att det inte blir yngel av äggen, mitt par har lekt 2 gånger men inte fått ett enda yngel från dom än.
      I min erfarenhet så kläcks äggen efter 5 dagar sen tar det ungefär en månad innan du får se yngel och pappan. han kommer bara smyga ut lite då och då för att hitta något att äta men en del äter inte alls.

      Kommentar

      • Ferengi
        • August 2008
        • 399

        #4
        Ursprungligen postat av Majkie88
        men är ju inte säkert han lekt bara för han ligger där. Har haft ancistrus som legat i sina hålor flera veckor utan att de blir några yngel.
        Vet, men det är så olikt honom. Har alltid sett honom dagligen under de tre år jag har haft honom. Nåväl, är bara vänta och se...

        Kommentar

        • Ferengi
          • August 2008
          • 399

          #5
          Japp - yngel

          Kommentar

          • AnnaK
            • April 2009
            • 37

            #6
            Grattis..

            Kommentar

            • Majkie88
              • August 2012
              • 215

              #7
              Congratz!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Gratttis kommendörkapten
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Ferengi
                  • August 2008
                  • 399

                  #9

                  Kommentar

                  • Papegoj Moi
                    • March 2011
                    • 171

                    #10
                    mitt par får yngel hela tiden xD

                    Kommentar

                    Arbetssätt...