hittade min golden nugget mal död :/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cherriiee
    • October 2012
    • 7

    hittade min golden nugget mal död :/

    Hej,

    var för tre veckor sen och köpte en golden nugget mal. Hittade den nyligen död i akvariumet.
    Kan det ha varit en annan fisk som varit på den för mycket att det dött eller kan det vara en sjukdom inblandad?
    Hur vet man om de kanske är någon parasit eller svamp som kan vara anledningen och bör jag då vara orolig för mina andra fiskar? Jag köpte en leopard mal och för några dagar sen kan det ha varit den som orsakat det här?
    Här har jag en bild på den http://chermina.blogspot.se/2012/10/...ost.html#links

    Jätte tacksam för svar!
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hur stort kar har du? hur sköter du det med vatenbyten osv?
    vad har du för andra fiskar?

    Kommentar

    • cherriiee
      • October 2012
      • 7

      #3
      har 200 liter kar. har 30 neontetris.. o en gibbiceps tre diskusar ,tre praktbotia, två pansarmalar o lite annat ja minns ej namnet på. o sen köpte ja en leopard mal som va lite större än nuggets malen.. o kan de ha vart på bråk mellan dom kanske? ja byter vatten en gång i veckan på 30%.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        gibbicepsen behvöer mycket större kar. diskusen är med diskutabelt om de får plats där i.

        det kan vara nån annan mal som varit på han. gibbisarna eller leoparden.

        gäller att du har ett bra filter med sånna bajsmaskiner :P

        Kommentar

        • cherriiee
          • October 2012
          • 7

          #5
          discusarna är inte så stora, dom är rätt små och jag har aldrig sett dom störa malarna någon gång. Leopard malen la jag ner i akvariumet och efter någon dag så hittade jag min golden nuggets död. så antingen är det på grund av den. eller någon parasit eller nått.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #6
            hittade min golden nugget mal död :/

            Golden Nugget är ganska svår att få gammal..

            Jag har lyckats ett halvår men sedan försvann den..

            De ska i princip simma i mat för att få det de behöver. Det är lätt den svåraste malen jag haft.
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • chricka
              • February 2009
              • 198

              #7
              Tror det kan ha med fodret att göra har läst på flera ställen att golden nuggets är väldigt känsliga för animaliskt foder dom klarar inte av det utan kräver bara vegetariskt . Och med tanke på dina andra fiskar antar jag att du matat med animaliskt foder .

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av chricka
                Tror det kan ha med fodret att göra har läst på flera ställen att golden nuggets är väldigt känsliga för animaliskt foder dom klarar inte av det utan kräver bara vegetariskt . Och med tanke på dina andra fiskar antar jag att du matat med animaliskt foder .
                Instämmer med föregående talare
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...