Metallpansarmal yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ferengi
    • August 2008
    • 399

    Metallpansarmal yngel

    Jag har yngel som är snart två veckor gamla. Undrar när man kan börja ge dom artemia?
  • Kirre1
    • February 2012
    • 126

    #2
    Jag gav min flingfoder å det fungerade dom överlevde var visserligen bara 3 som kläcktes men ändå..

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      när de är frisimmande. dvs när de förbrukat sin gulesäck

      Kommentar

      • Ferengi
        • August 2008
        • 399

        #4
        Ursprungligen postat av hannesc
        när de är frisimmande. dvs när de förbrukat sin gulesäck
        Oj - visste inte att man kunde börja ge dom artemia så tidigt?!
        Har aldrig testat att odla "egen" artemia så jag vet inte riktigt hur små dom är... men artemia måste vara riktigt smått med tanke på hur små malynglen är.

        Kommentar

        • chricka
          • February 2009
          • 198

          #5
          Jag föder upp en del corydoras och har provat med olika sorters mat men inget jag provat hittills slår nykläckt artemia jag börjar mata med det så fort gulesäcken är borta . Trodde det va jobbigt att kläcka artemia men det är det inte så kör på det så kommer du komma dra upp många yngel .

          Kommentar

          • Ferengi
            • August 2008
            • 399

            #6
            Ursprungligen postat av chricka
            Jag föder upp en del corydoras och har provat med olika sorters mat men inget jag provat hittills slår nykläckt artemia jag börjar mata med det så fort gulesäcken är borta . Trodde det va jobbigt att kläcka artemia men det är det inte så kör på det så kommer du komma dra upp många yngel .
            Japp - redan beställt
            Tack för tipsen!

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              artemian är tokliten. äggen är som ett puder. i ett kryddmått är det ca 200 000 ägg.

              Kommentar

              • Ferengi
                • August 2008
                • 399

                #8
                Mata

                Fick min artemiakläckare idag och har satt igång en sats, blir väl klar om två dygn eller däromkring.

                Nu en fråga till:
                Hur mycket mat skall man ge ynglen. Kan / skall man pytsa i lite eller mycket?
                Min tanke är ju om artemian lever länge så simmar ju bokstavligen ynglen omkring i ett skafferi
                Eller dör artemian tämligen omgående när den inte simmar omkring i saltvatten?

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  hade ju funkat med en bigpack låda lika bra. att kläcka artemia asså. artemian kommer inte överleva i karet. den dör rätt fort. jag brukar ta en spruta som jag köpte på apoteket med en slangbit på. använder den till att suga upp artemia o sen spruta ner i karet. de får äta det som finns
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Kan ju funka ändå, jag har fått ett yngel av mina mpm utan något extra foder
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Ferengi
                      • August 2008
                      • 399

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      hade ju funkat med en bigpack låda lika bra. att kläcka artemia asså. artemian kommer inte överleva i karet. den dör rätt fort. jag brukar ta en spruta som jag köpte på apoteket med en slangbit på. använder den till att suga upp artemia o sen spruta ner i karet. de får äta det som finns
                      Vet att det är en variant men köpte mig en svart rund burk. Skall ju lägga pengarna på nåt ;-)
                      men den funkar kanon. Om jag sätter en sats så kan jag skörda redan dagen efter, väntar ett dygn till på eftersläntrarna och så har man mat i två dagar på en och samma sats.

                      Kommentar

                      • Ferengi
                        • August 2008
                        • 399

                        #12
                        Ynglen växer och frodas. Har räknat upp till femtio yngel nu, lättare att se när dom är lite större.
                        Fortsätter med dagliga vattenbyten och matar på med artemia.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          skalade artemiaägg lika bra......nästan iaf....

                          med skillnaden att dom behöver man inte kläcka,,,,,

                          (går iofs inte....)
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          Arbetssätt...