Hur känsliga är L-malarna i nystartat kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Hur känsliga är L-malarna i nystartat kar?

    Hej!

    Jag undrar lite om hur pass känsliga L-malarna är med nystartade akvarium. Jag har nämligen några som väntar på mig och som jag skulle behöva flytta in i karet nu i helgen men jag vill inte ev riskera deras liv för det.

    Lite kortfakta - karet, ca 400l, startades igång i måndags förra veckan. Första fisken i för exakt en vecka sedan, då 10 Corydoras och 3 Otocinclus. De 3 sistnämnda dog tyvärr under andra dygnet. En känslig fisk har jag förstått så det var riktigt dumt av mig att ha i de från start. Jag lär mig dock och därför vill jag veta lite ang L-malarna. Jag förstår såklart att de olika arterna är olika känsliga men generellt?

    Hur jubelpuckat vore det för mig, malarna och plånboken om jag har i dem som fisk nr 2?
    (Vi pratar om max 4 stycken, kanske 3-4 cm i storlek.)
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Vilka L-malar?
    Vissa arter är mycket tåliga, andra mycket känsliga.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Vilka L-malar?
      Vissa arter är mycket tåliga, andra mycket känsliga.

      I nuläget L205. Kan även/också bli L134. Jo jag har för mig att det är så som du säger. Knepigt att lista ut bara vilken som är vad Finner ingen vidare info om det, varken i BTN L-boken eller på nätet.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Kryckan
        • November 2011
        • 283

        #4
        Båda har svårighetsgrad 2 här på zoopet om det hjälper nått.

        L205 enligt planet catfish


        L134

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Alltid något.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          Arbetssätt...