Snäckätande Ancistrus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ingalill44
    • October 2012
    • 2

    Snäckätande Ancistrus?

    Köpte två Äppelsniglar för några veckor sedan som genast startade äggläggning. För en vecka sedan hittade jag den ena död. Den hade en krosskada på ena sidan precis vid "ingången". Jag tror inte att malarna gjort detta. Men förstår heller inte hur det hänt.
    Igår ser jag hur min Ancistrushona startar ett stort angrepp på den kvarvarande snigeln. Hon bet och slet i huvudet på snigeln. Den kunde inte ens stänga in sig. Den ena tentakeln är skadad och kan inte fällas ut.
    Har dessutom sett hur de mördat mina rovsniglar. De vänder helt enkelt på dem och suger ut snigeln.
    Är detta vanligt? Har nu tvångsevakuerarat malarna (en vuxen hane och två halvvuxna honor) till ett annat akvarium. Vågar inte ha dem tillsammans med Äppelsniglarna. Måste nu bara evakuera rovsniglarna. Men vart? De älskar sandbottnen i detta akvarium.
    Senast redigerad av Ingalill44; 02 October 2012, 15:27.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tror nog inte att jag har hört något om att den vanliga ancistrusen skulle ge sig på snäckor så din Ancistrus är nog ett undantag.

    Det finns dock en del andra L-malar som mer än gärna äter snäckor - t.ex. de som tillhör arterna Scobiancistus och Spectracanthicus - kanske är det sådana som du har istället för den vanliga Ancistrusen?
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 02 October 2012, 16:40.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • endymion
      • October 2006
      • 680

      #3
      Ancistrus äter redan döda Äppelsnäckor med glädje.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av endymion
        Ancistrus äter redan döda Äppelsnäckor med glädje.
        Ja det gör nog de flesta malar - men om jag fattade det hela rätt så handlade det om levande äppelsnäckor.

        Men självklart, så inga missförstånd uppstår - det jag skrev gällde för levande äppelsnäckor.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ingalill44
          • October 2012
          • 2

          #5
          Hej Kjell! Jag odlar Ancistrusmalar sedan flera år så jag tror mig veta att det är en sådan som angrep min (levande!) snäcka. Har dessutom inga andra malar. Den honan det handlar om är inköpt för att undvika inavel. Den köptes som Ancistrus. Finns det skäl att tro att djuraffären gjorde fel? Vilken malart är förvillande lik? Sätter in ett foto på henne när jag lyckas med det.

          Kommentar

          Arbetssätt...