Mörk fläck på gul Ancistrus...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Mörk fläck på gul Ancistrus...

    Jag har ett gult Ancistruspar (svartögda), som har fått ett antal kullar. Och idag, när jag skulle byta in ett antal av dem, såg jag att ett av ynglen har en stor (i förhållande till ynglets storlek) svart fläck på höger sida. Vad är detta? Ser inte ut som en sjukdom, kanske har den ett område där den har normal färg? Och om man parar den med ett syskon, eller nå´n av föräldrarna (den är för liten för att se könet på), så kanske man kan få fram gul/svartspräckliga yngel?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    Pic or it didn't happen! Nä men det hade vart riktigt ballt med en gul/svartspräcklig

    Kommentar

    • Majkie88
      • August 2012
      • 215

      #3
      De gula med svarta ögon är väl egentligen vanlig ancistrus fast gul, så de kan nog vara så att de kan finnas bruna anlag hos dem. L144 som den gula med blå ögon kallas är väl egentligen en egen art som jag fattad det.
      Men iaf jag har sett flera ancistrus i norge som har "fläckar". Där föräldrarna vart antingen 1 gul å 1 vanlig lr båda gula men kommer från föräldrar som vart 1 gul och 1 vanlig.

      Så vill du ha fläckiga ancistrus så är det nog inte helt omöjligt att få fram

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Både den vanliga bruna, och de gula, kallas L144 tror jag. Har inte sett den på ett tag nu, men den kan ju gömma sig i en rot eller så.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Släng upp en foto när du när du lyckats ta ett

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Några bilder, hoppas de duger
            Bifogade filer
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Majkie88
              • August 2012
              • 215

              #7
              Ursprungligen postat av Animaniac
              Både den vanliga bruna, och de gula, kallas L144 tror jag. Har inte sett den på ett tag nu, men den kan ju gömma sig i en rot eller så.
              Jag tror att de bara är den gula med blå ögon som kallas L144 iaf äkta L144. Iaf vad jag hört så har man hittat sådana i naturen, medans de gula med svarta ögon är urvalsodlade på den vanliga ancistrus. Ska leta lite och se om jag hittar artikeln jag läste om detta. L144 sälj för mellan 200-400 nok st i Norge medans gul med svarta ögon lr vanlig brun sälj för 10-50 nok. Så där har de en väldigt skillnad iaf

              Men din lilla krabat såg ju häftig samtidigt som lite skrämmande ut. Ser ut som han blivit skinnflådd typ. Men tror de kan va en genetisk "skada" så han har förlorat sitt pigment. För han såg ju mer Albino vit ut än gul. Men jag hade absolut försökt få yngel på honom/henne och se vad resultatet blir

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av Majkie88
                Jag tror att de bara är den gula med blå ögon som kallas L144 iaf äkta L144. Iaf vad jag hört så har man hittat sådana i naturen, medans de gula med svarta ögon är urvalsodlade på den vanliga ancistrus. Ska leta lite och se om jag hittar artikeln jag läste om detta. L144 sälj för mellan 200-400 nok st i Norge medans gul med svarta ögon lr vanlig brun sälj för 10-50 nok. Så där har de en väldigt skillnad iaf

                Men din lilla krabat såg ju häftig samtidigt som lite skrämmande ut. Ser ut som han blivit skinnflådd typ. Men tror de kan va en genetisk "skada" så han har förlorat sitt pigment. För han såg ju mer Albino vit ut än gul. Men jag hade absolut försökt få yngel på honom/henne och se vad resultatet blir
                Jag tror att även den vanliga bruna kallas L144, har för mig att det står så i zoopets artbeskrivning. Se´n finns det visst nå´t som kallas L144A också.

                Albino är den inte, eftersom den inte har röda ögon. Och jag tror den är lite gulare/mörkare i verkligheten än på bilden. Nu när jag tittar på bilderna tycker jag mig ana att den har ljusa prickar i det svarta. Förlorat sitt bruna pigment har de väl allihop, eftersom båda föräldrarna, och alla syskonen är gula. Men den här ser ut att fått tillbaka sin normala bruna färg på just det stället. Har lämnat in ett antal i två omgångar, och senast jag var där och lämnade in ett gäng, så reagerade jag över hur bleka de jag lämnade in först var, i jämförelse med de jag hade med mig då. Kan ju ha nå´t med att det är mer färg i fodret jag använder, än det han använder i butiken.

                När jag var i NOL (som jag skrev om i spilurustråden) så hade han Ancistrus han kallade sköldpadd. Har i och för sig sett dem innan, de är liksom spräckliga i rödbrunt och mörkbrunt, om jag minns rätt. Och det kan ju vara ett resultat av odling mellan den vanliga bruna, och en röd variant, som jag också har för mig att jag har sett vid nå´t tillfälle. Min gula och svarta kan ju vara nå´t liknande
                Senast redigerad av Shepard; 14 October 2012, 13:54.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Majkie88
                  • August 2012
                  • 215

                  #9
                  Det er vel de færreste av oss som ikke har hatt en Ancistrus i akvariene våre. De lokale butikkene har som regel en Ancistrusart inne til enhver tid, og det er en av de første mallene vi blir kjent med.

                  Här hittade jag en artikel om ancistrus. De va inte den jag hade läst förut men de står iaf lite om L144 och gul ancistrus med svarta ögon. L144 alltså den med blå ögon hittades 1992 och den har blivit korsad med vanlig ancistrus därav de svarta ögonen. Men de som har blå ögon skall iaf vara en egen variant som har fått namnet L144 men de kanske är olika i olika länder, i Norge så är de iaf super hett att ha "den riktiga" L144 m blå ögon och de kan kosta upp emot 400 spänn. I Tyskland så var de tydligen någon röd variant som är på tapeten. Oavsett så tycker jag ancistrus är en super kul fisk. Tålig och lagom lätt att få yngel av utan för mkt special anpassning

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ja, de är trevliga fiskar Men undrar fortfarande lite om de jag köpte som L183, och som jag fått yngel av, verkligen är L183, eller L181.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Majkie88
                      • August 2012
                      • 215

                      #11
                      Posta en bild på dom vet ja

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Ursprungligen postat av Majkie88
                        Posta en bild på dom vet ja
                        Tja, har en tråd här nå´nstans där jag lagt upp bilder Både på de vuxna och på ynglen. När jag var på Nol häromdagen så visade han mig en Aqualog, där det var en bild på L181, och jag tyckte den verkade ha glesare prickar än mina vuxna. Men samtidigt så påstås det att L183 ska ha de vita fenkanterna kvar som vuxna, och L181 tappar de vita fenkanterna, som mina har gjort. Samtidigt tycker jag att de liknar L183 mer vad det gäller prickarna.
                        Senast redigerad av Shepard; 14 October 2012, 22:12.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...