hur får jag tag i en Clarias Batcrachus i växjö!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Albin95
    • September 2012
    • 22

    hur får jag tag i en Clarias Batcrachus i växjö!

    Hallå! jag tycker Clarias Batchus värkar vara en mycket intressant fisk så jag har eventuellt tänkt o skaffa en sådan när jag skaffat ett ca 450-500 L akvarium,

    problemet är att jag bor i Växjö och inga lokala zoo affärer värkar kunna hämta hem Clarias malar.. så jag undrar om någon vet någon hemsida där man kan beställa hem en liten clarias mal

    tacksam för svar!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Kolla i frysdisken på närmsta varuhus
    Bra matfisk, dålig akvariefisk. Men visst kan den funka i ett akvarium med andra stora fiskar men då krävs ett bra mycket större akvarium än ett på 500 L - minst det dubbla är minimum.
    Zoopets artbeskrivning på arten http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=625&SOK=1
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Albin95
      • September 2012
      • 22

      #3
      hmm.. ok jag hade antagligen tänkt och ha han helt själv i ett 500L de måste väll funka ?
      tänker ha den själv eftersom den är väldigt aggressiv och så får det nog inte plats med mycket mer fisk ändå! om den trots det skulle bli för stor så får jag väll göra mig av med den på något vis fisken verkar va väldigt tuff att ha

      tack för svar!

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1660

        #4
        Den är ju faktiskt en livlig fisk som kan bli åtminstone halvmeterlång. Alltså behöver den betydligt mer än 500 liter att sträcka ut sig på, det är bara att acceptera. Att ha fiskar som bor för trångt och blir krymplingar är inte roligt, det är bättre att satsa på sådana som kan växa naturligt i ditt akvarium.

        Olle

        Kommentar

        • Albin95
          • September 2012
          • 22

          #5
          okej vet ni någon liknande fisk som skulle funka i ett 500 L då?

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Channallabes apus borde gå att beställa hem. Den tillhör samma familj men är än mer ållik. Blir runt 30 cm. Även Heteropneustes fossilis bör vara beställningsvara. Tillhör en annan familj och kommer från Asien, men liknar till utseendet. Den senare är dock så pass giftig i fenstrålarna att man bör veta vad man håller på med eller helst avstå helt.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              en clarias på 25-30cm klarar sig PRECIS i ett 450-500.. en vuxen clarias klarar sig gott och väl i ett 500.. de få clariasar (jag böjer clarias så idag) på över 40cm jag sett är så gamla och feta att de skiter fullständigt i att bete sig som en clarias ska..

              ang fossilis maxar den ut på cirkus 25cm.. den största jag sett var 16 år gammal och max 25cm..

              jag har försökt ha clarias i flera vändor men alltid med samma resultat.. de stressar ihjäl/försöker äta sina polare (ofta levande och lite i taget)/äter upp all mat och är allmänt jävligt osympatiska.. är du seriös med att ha den som ensamfisk så absolut! om du vet att du kommer att försöka ha den med annat så skit i det.. och btw.. köp karet först, fisken sen!
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Jag har Clarias i 720 och mindre skulle inte jag se som vettigt, det är litet det egentligen.

                Det går att ha Clarias med annan fisk men man kan råka på rejäla lärpengar. Allt som är mindre än Clariasen riskerar att bli uppätet eller mobbat. Sånt som är i samma storleksklass kan också råka illa ut, det som har gått länge tillsammans brukar gå (fast helt plötsligt kan det fattas nåt ändå) men att introducera nåt till en Clarias är ett äventyr. Det jag har sett som funktionellt är att sätta ner den nya i en petbox med hål i botten så Clariasen kan se och lukta nykomlingen ett tag utan att komma åt den. Det går ofta bra då.

                Men vade jag vill ha sagt är att det alltså mycket väl kan gå att ha annan fisk med Clarias men att man måste vara beredd på att det går åt h-e ibland.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Albin95
                  • September 2012
                  • 22

                  #9
                  tack för alla tips och svar! Channallabes apus är riktigt häftig mina favorit typer utav Fiskar är nämligen ålar och malar :P den ska va ganska snäll va ? eftersom jag har köpt lite annan fisk jag ska ha i akvariumet som jag har i mitt 100L just nu vet någon var man kan beställa en sådan ? skulle vara tacksam om någon ville skicka nån länk

                  Heteropneustes fossilis ser percis ut som en clarias ju : O
                  den värkar nästan perfect ju : ) vet någon om den har liknande beteende som en clarias då ? jag antar att den kan va ganska taskig :S ? jag vill ju inte att den ska döda allt levande i karet om jag skaffar en sån :P

                  Tack så jätte mycket för alla svar!

                  Kommentar

                  • Albin95
                    • September 2012
                    • 22

                    #10
                    Hur farligt gift har Heteropneustes fossilis ? kan ju vara intressant o veta om någon av er vet

                    Kommentar

                    • Albin95
                      • September 2012
                      • 22

                      #11
                      vad tror ni om H. Microps ?

                      Kommentar

                      • Rubberman
                        • March 2012
                        • 101

                        #12
                        Mitt tips är Silverhajmal... Köpte dem när det var 6-7 cm till mitt 200l på tassar och morrhår i Växjö. ( läste inte på då....)
                        Är nu 1 år senare ca 20-25 cm, är lite stressiga men också hyfsat rovgiriga. tror inte affären har dem längre som standard då de stressades ihjäl av mång som köpte dem. men de går säkert att beställa. Skicka pm om du är sugen håller på att starta 540-liters och vill ha fler.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...