otocinclus frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #16
    Men jag tror inte du får problem alls med ditt ph och Moskitrasboran. Med en mycket långsam inkoppning så tror jag inte du får problem. Har du inte för avsikt att få dem leka så klara de ofta ett något bredare spann i ph än vad som står. I varje fall enligt min erfarenhet.
    Senast redigerad av Bluewing; 14 September 2012, 19:40.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Hoppetoss
      • August 2011
      • 17

      #17
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Men jag tror inte du får problem alls med ditt ph och Moskitrasboran. Med en mycket långsam inkoppning så tror jag inte du får problem. Har du inte för avsikt att få dem leka så klara de ofta ett något bredare spann i ph än vad som står. I varje fall enligt min erfarenhet.
      Ok det låter ju lovande Vad brukar de kosta och finns de i djuraffären?

      Kommentar

      • .L.
        • September 2012
        • 25

        #18
        Nu när jag senast var i djuraffären hade de märkt om karet med otocinclusar i och nu stod det "Otocicnlus macrospilus" och enligt denna sida http://www.seriouslyfish.com/species...s-macrospilus/ så behöver de endast 12.5 liter. Då kan det ju knappast vara ett problem att flytta in ett litet gäng sådana i mitt 35 liters när det har varit igång ett tag till?

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #19
          Nu gör ju du som du vill Om du litar på rasbeskrivningen så kan du ju ha dem
          Vad jag märker är att de flesta i mitt stim såsom den du ser på bilden i ett tidigare svar är just Otocinclus Macrospilus. Så mitt stim är faktiskt en mix av Vittae och Macrospilus. Oops. Men i affären har de gått som samma. Ja där ser man. Men hur som helst är det en jättemysig fisk.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Hoppetoss
            • August 2011
            • 17

            #20
            Oj så jobbigt det blev nu...jag som typ bestämt mig för att statsa på snäckor ist så kommer den infon som säger att de klarar sig ändå och kan trivas men hur vet man om de märker dem rätt i djuraffären? och bluewing, du som har blandat är det nån skillnad i storlek mellan Vittae och Macrospilus som gör att de sistnämda klarar färre antal liter än de förstnämda?

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #21
              otocinclus frågor

              Vittae är större. Den andra kallas ju Dvärgotocinclus. Sedan har den lilla som en fläck vad roten av stjärtfenan. Du ser den i artregistret eller på min bild.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • .L.
                • September 2012
                • 25

                #22
                Hmm, jaa det blir till att fundera på det här, vill ju inte slänga in dem i ett såpass nystartat kar ändå Men det är en himla fin fisk så vore ju självklart roligt att ha en håller de sig helt och hållet till alger eller kan en räkling slinka ner?

                Kommentar

                • Hoppetoss
                  • August 2011
                  • 17

                  #23
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Vittae är större. Den andra kallas ju Dvärgotocinclus. Sedan har den lilla som en fläck vad roten av stjärtfenan. Du ser den i artregistret eller på min bild.
                  Ok, tack för svaret!

                  har ju fastnat för rasbora också, frågan är om det blir för trångt i karet med räkorna, rasbora, ottisar och potshorn....och om räkorna vågar visa sig med så många andra invånare.....

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #24
                    Ursprungligen postat av .L.
                    Hmm, jaa det blir till att fundera på det här, vill ju inte slänga in dem i ett såpass nystartat kar ändå Men det är en himla fin fisk så vore ju självklart roligt att ha en håller de sig helt och hållet till alger eller kan en räkling slinka ner?
                    Om du tänker på Otocinclus så är det helt riskfritt.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    Arbetssätt...