otocinclus frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoppetoss
    • August 2011
    • 17

    otocinclus frågor

    Hej!
    Jag har fallit för ottisarna! Har ett kar på 35 liter med gröna räkor i och undrar om det skulle funka att ha dem i det karet? Sen undrar hur skötseln av dem är, är de lätta, svåra? Något annat att tänka på gällande dessa som jag bör veta om jag ska skaffa mig sådan?
    Tacksam för hjälp
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Ursprungligen postat av Hoppetoss
    Hej!
    Jag har fallit för ottisarna! Har ett kar på 35 liter med gröna räkor i och undrar om det skulle funka att ha dem i det karet? Sen undrar hur skötseln av dem är, är de lätta, svåra? Något annat att tänka på gällande dessa som jag bör veta om jag ska skaffa mig sådan?
    Tacksam för hjälp
    Tyvärr tror jag det är för litet. Om du läser i artbeskrivningarna så står det minst 45 cm långt och minst 40 liter. Tror de siffrorna verkligen är en absolut nedre gräns. Den är ju snabb och behöver kunna sträcka ut så det blir nog för kort burk. Sorry.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • chricka
      • February 2009
      • 198

      #3
      Det blir även lättare att hålla bra vatten kvalitet i ett lite större kar för arten är ju rätt känslig.

      Kommentar

      • Hoppetoss
        • August 2011
        • 17

        #4
        Tack för era svar! mätte akvariet och det är faktisk 50cm långt, 30cm högt och 26cm brett. Räknar jag så blir det 39 l, kan det fungera då eller det är jätteviktigt att det just är 40 liter?Vill ju inte att de ska lida om karet är för litet, då får jag hitta någon annan algätare.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Ja du, det var på en millimeter det där....
          När det gäller algätare tror jag inte det finns någon som kräver ett mindre akvarium än Otocinclus, men jag kan ha fel. Du hade räkor i akvariet nu vad jag förstod. Är det för fisken eller algerna du valt en Otocinclus?
          Om det är för algerna kanske jag skulle satsat på några amanoräkor istället.
          Är det för fisken så gissar jag att du nästan kan ha några, men de måste ju ha sin typ av mat. Får de inte tillräckligt med alger måste de få annat vegetabiliskt foder. De är känsliga för vattenkvalité och svälter lätt. Har du mycket alger i ditt akvarium?
          Men otroligt charmiga. Förstår att du är nyfiken på dem. Under 40 liter kanske jag själv skulle valt en riktigt liten vacker fiskart, typ Moskitrasbora eller något liknande.

          Klicka på bilden för större version

Namn: otocinclus vittae.jpg
Visningar: 2
Storlek: 97,1 KB
ID: 2142687
          Här har du en av mina 7 Otocinclus Vittae som vilar mellan algjakterna.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • zoddri
            • June 2012
            • 144

            #6
            Riktigt härlig fisk är det men som sagt, jag tycker 40l låter i underkant. Våra är rätt så livliga och använder sig av hela karet när de ska simma och stimma runt.
            Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

            250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

            Kommentar

            • .L.
              • September 2012
              • 25

              #7
              Jag funderar själv på ett par otocinclus hoppei, djuräffaren jag köpte mina andra fiskar i hade en sån i sitt 24 liters kar så jag tänkte att det borde väl funka i mitt 35 liters? Sen att djuraffärer inte alltid gör rätt är ju förstås inget nytt

              Kommentar

              • Hoppetoss
                • August 2011
                • 17

                #8
                Ursprungligen postat av Bluewing
                Ja du, det var på en millimeter det där....
                När det gäller algätare tror jag inte det finns någon som kräver ett mindre akvarium än Otocinclus, men jag kan ha fel. Du hade räkor i akvariet nu vad jag förstod. Är det för fisken eller algerna du valt en Otocinclus?
                Om det är för algerna kanske jag skulle satsat på några amanoräkor istället.
                Är det för fisken så gissar jag att du nästan kan ha några, men de måste ju ha sin typ av mat. Får de inte tillräckligt med alger måste de få annat vegetabiliskt foder. De är känsliga för vattenkvalité och svälter lätt. Har du mycket alger i ditt akvarium?
                Men otroligt charmiga. Förstår att du är nyfiken på dem. Under 40 liter kanske jag själv skulle valt en riktigt liten vacker fiskart, typ Moskitrasbora eller något liknande.

                [ATTACH=CONFIG]55841[/ATTACH]
                Här har du en av mina 7 Otocinclus Vittae som vilar mellan algjakterna.
                Vilken fin Otocinclus du har Jag vill ha dem på grund av fisken inte direkt för algerna, jag har posthorn i mitt andra räkkar så där har jag ju gratis algätare om jag vill. Men jag tycker de är så himla charmiga och fina så jag tänkte att de kunde passa hos räkorna. Karet är relativt nystartat och innehåller inte så mkt alger än, hade därför tänkt vänta med att införskaffa dem om jag nu ska göra det. jag har maltabletter som räkorna får mumsa på och de får även ärtor, broccoli och annat vegetabilisktfoder så mat kommer de ju få om det nu blir sådana. Läste att de ofta får fel mat i djuraffären och att man därför ska välja de som har runda magar när man köper, annars har de fått fel föda i djuraffären och kan få svårt att klara livhanken när man tar hem dem. Räcker det för otocinclus om jag gör det vanliga vattenbytet 1 ggn/ vecka eller de är extra känsliga och behöver mer vattenkemi än det?

                Hur svårskötta är rasbororna då? De är också väldigt fina fiskar, har endelers guppy i mitt körsbärskar, men när jag köpte en ny hona började hon äta mina räkor så sådana vågar jag inte ha som fisksällskap i det andra karet

                Kommentar

                • Hoppetoss
                  • August 2011
                  • 17

                  #9
                  Ursprungligen postat av zoddri
                  Riktigt härlig fisk är det men som sagt, jag tycker 40l låter i underkant. Våra är rätt så livliga och använder sig av hela karet när de ska simma och stimma runt.
                  Det tåls att tänka på, man vill ju ge dem ett bra hem, jag får fundera på det här ordentligt innan jag bestämmer mig. har annars läst att de är lugna fiskar och därför passar så bra med räkor.

                  Kommentar

                  • SCB
                    • November 2011
                    • 134

                    #10
                    Min erfarenhet är att ju fler man har och ju större de bor desto "gladare" är dom.
                    Har man ett rejält stim så så blir det helt andra fiskar än om man bara har några få.
                    En ensam oto i ett 24 liter tycker jag är djurplågeri...
                    //Olof
                    230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

                    Kommentar

                    • Hoppetoss
                      • August 2011
                      • 17

                      #11
                      Det känns som att drömmen om otocinclus får vänta tills jag har ett större kar Viktigast är ju att fisken mår bra och kan jag inte garantera det är det lika bra att låta bli, får leta vidare efter invånare till karet som kan äta alger (har ju posthorn, med hade varit kul med något nytt).

                      Kommentar

                      • zoddri
                        • June 2012
                        • 144

                        #12
                        Där har du ju en bra orsak att skaffa ett större kar då

                        Mosquito Rasbora som nämndes här tidigare har vi ett stim av. Riktigt fin fisk och ganska stöddig så länge de stora svärdbärarna håller sig lite undan. Rekommenderas starkt till ett litet kar. Har inte upplevt att de skulle vara svåra att sköta.
                        Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                        250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                        Kommentar

                        • Hoppetoss
                          • August 2011
                          • 17

                          #13
                          Ursprungligen postat av zoddri
                          Där har du ju en bra orsak att skaffa ett större kar då

                          Mosquito Rasbora som nämndes här tidigare har vi ett stim av. Riktigt fin fisk och ganska stöddig så länge de stora svärdbärarna håller sig lite undan. Rekommenderas starkt till ett litet kar. Har inte upplevt att de skulle vara svåra att sköta.
                          Haha ja jag har ju det, har bara lit eont om plats för ett akvarie till just nu...
                          Mosquito Rasboran är riktigt snygg! En stim med sådana skulle jag verkligen kunna tänka mig! Men läste att de trivs i surt vatten med ett pH under 7 och en temp på 23-28 grader, vilket blir lite svårt för då kvarstår problemet med att jag inte har någon algätare då posthornen inte gillar surt vatten. Dessutom så gillar de gröna räkorna som bor i karet en temp på mellan 20-25 och ett pH på 6,8 - 8....
                          Varför ska det vara så svårt att hitta invånare som kan bo ihop?Antar att alla rasboror gillar surt vatten?

                          Kommentar

                          • zoddri
                            • June 2012
                            • 144

                            #14
                            Helt ärligt så har jag aldrig riktigt kollat ph-värdet i karet de går i.. Men det finns posthorn i samma kar och de verkar inte lida av det.

                            Räkor har jag däremot ingen koll på.
                            Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

                            250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

                            Kommentar

                            • Hoppetoss
                              • August 2011
                              • 17

                              #15
                              Ursprungligen postat av zoddri
                              Helt ärligt så har jag aldrig riktigt kollat ph-värdet i karet de går i.. Men det finns posthorn i samma kar och de verkar inte lida av det.

                              Räkor har jag däremot ingen koll på.
                              hehe ok
                              Jag fick surt vatten i karet där jag har posthornen och då blev deras skal vita eftersom surt vatten fräter på skalet.
                              de gröna räkorna vill helst ha pH runt 7 så frågan e om fiskarna skulle gilla det eller jag får leta efter nått annat sällskap.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...