Corydoras dör som flugor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johnsson_82
    • March 2012
    • 289

    Corydoras dör som flugor!

    Tråkigt men sant, mina Corydoras tuppar av en efter en...

    Jag har tidigare haft 2st C. julii. Jag satte in de som första fiskar i akvariet och skulle komplettera med fler senare. Dessa såg ut att bra (var glada i mygglarver och höll botten ren) under en längre tid men efter 5 månader dog plötsligt en av dem. Två dagar senare dog den andra. Jag hade varit bortrest och misstänkte att min foderautomat inte hade försett dem tillräckligt med mat, de ytlevande hade väl tagit allt flingfoder.

    Så efter några veckors väntan bestämde jag mig för att göra ett nytt försök. Denna gången blev det 5 st C. panda. Köpet skedde i torsdags och igår lördag dog den första. Idag när jag hårdbevakat karet ser jag hur en corydoras tuppar av mitt framför ögonen på mig. Den såg inte konstig ut innan utan bara ryckte till i några sekunder och sen dog. Nu finns det bara 3 kvar och jag är rädd att de ska stryka med också.

    Jag förstår inte vad som är fel. Vattenvärdena är bra och mina andra fiskar, däribland fjärilscikliderna och mina Apistogramma viejita, mår prima.

    Jag har också svårt att se att fiskarna var sjuka när jag fick dem. De såg bra ut i affären och jag har varit och tittat på den flera gånger.

    Jag är lite smått desperat, vill ju få dessa att överleva och må bra. Är det någon som har varit med om något liknande problem som kan ge mig några tips så är jag tacksam.
  • eliyao
    • April 2011
    • 558

    #2
    Re: Corydoras dör som flugor!

    Det hände exakt samma sak för mig för ca 2 år sen, jag vet inte exakt varför det hände men dom är känsliga. mitt Ph var högt och vissa här på forumet sa att det var det som var problemet. Jag tror problemet då va dålig vatten kvalité (dålig filtrering) dom bara tuppa av. Hoppas du får ett bättre svar för jag själv skulle vilja prövas igen.

    Sent from my GT-I9100T using Tapatalk 2

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      #3
      De är känsliga för salt så saltar du vattnet kan det vara anledningen.

      Har du någon speciell mat åt dem eller chansar du bara på att det ska få nog med mat efter de andra ätit klart?
      i så fall bör du tänka om och köpa sjukfoder som är avsett för dem, finns i de flesta djuraffärer.
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • johnsson_82
        • March 2012
        • 289

        #4
        Ursprungligen postat av AffeAlien
        De är känsliga för salt så saltar du vattnet kan det vara anledningen.

        Har du någon speciell mat åt dem eller chansar du bara på att det ska få nog med mat efter de andra ätit klart?
        i så fall bör du tänka om och köpa sjukfoder som är avsett för dem, finns i de flesta djuraffärer.
        Nej inget salt i vattnet, vet att de är känsliga mot det. Jag försöker ha en ganska varierad kost, ibland flingfoder och ibland fryst. Jag har maltabletter som sjunker som jag normalt ger 2 gånger i veckan. Men de kan ju knappast ha dött av svält med tanke på att jag bara haft dem i 4 dagar.

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #5
          Ursprungligen postat av eliyao
          Det hände exakt samma sak för mig för ca 2 år sen, jag vet inte exakt varför det hände men dom är känsliga. mitt Ph var högt och vissa här på forumet sa att det var det som var problemet. Jag tror problemet då va dålig vatten kvalité (dålig filtrering) dom bara tuppa av. Hoppas du får ett bättre svar för jag själv skulle vilja prövas igen.

          Sent from my GT-I9100T using Tapatalk 2
          Då är jag inte den första med det här problemet. Jag tycker att filtreringen funkar bra med tanke på att vattenvärdena är bra. Dock är mitt pH lite högt ca 7,5. De skulle nog föredra lite mjukare men tycker ändå inte att de skulle dö så plötsligt.

          Kommentar

          • johnsson_82
            • March 2012
            • 289

            #6
            Kan det vara temperaturen? Jag har 28 gr i vattnet.

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Antar att AffeAlien menar sjunkfoder. Granulat fungerar bra till corydoras.
              Tror inte att mygglarver är den mest naturliga maten för bottenlevande fiskar.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • eliyao
                • April 2011
                • 558

                #8
                Re: Corydoras dör som flugor!

                Jag hade ca Ph 8. Hur är din cirkulation? Min va ganska dålig, tror dom gillar syrerikt vatten?

                Sent from my GT-I9100T using Tapatalk 2

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Jag tror det handlar om taskig vattenkvalitet.
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • johnsson_82
                    • March 2012
                    • 289

                    #10
                    Ursprungligen postat av MonkanS
                    Antar att AffeAlien menar sjunkfoder. Granulat fungerar bra till corydoras.
                    Tror inte att mygglarver är den mest naturliga maten för bottenlevande fiskar.
                    De får mygglarver, cyklops och artemia som frysfoder.
                    Och Dajana maltabletter.

                    Kommentar

                    • johnsson_82
                      • March 2012
                      • 289

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mumin
                      Jag tror det handlar om taskig vattenkvalitet.
                      Vad menar du då? 0 i nitrit och nitrat och de andra fiskarna trivs och är pigga.

                      Kommentar

                      • johnsson_82
                        • March 2012
                        • 289

                        #12
                        Ursprungligen postat av eliyao
                        Jag hade ca Ph 8. Hur är din cirkulation? Min va ganska dålig, tror dom gillar syrerikt vatten?

                        Sent from my GT-I9100T using Tapatalk 2
                        Jag har bra cirkulation vid ytan så vattnet bör vara ordentligt syresatt.

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Ursprungligen postat av johnsson_82
                          Vad menar du då? 0 i nitrit och nitrat och de andra fiskarna trivs och är pigga.
                          Eftersom dina nyinköpta pandor dog ganska snabbt så tror jag att det är dålig vattenkvalitet. De andra fiskarna har vant sig i takt med att kvaliteten gått ner. För de nyintroducerade fiskarna blir vattnet en chock och då dör de.
                          Du kan ha bra kvalitet uppe i själva vattenmassan men dåligt nere vid botten.

                          Dessutom finns det ju fler parametrar än nitrit och nitrat, t ex ammonium/ammoniak.
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          • Christer5

                            #14
                            Har du dropptest eller stickor ?

                            Kommentar

                            • johnsson_82
                              • March 2012
                              • 289

                              #15
                              Ursprungligen postat av Christer5
                              Har du dropptest eller stickor ?
                              Jag har Tetras och JBL:s dropptester.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...