Corydoras dör som flugor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter1904
    • February 2003
    • 1079

    #16
    Sv: Corydoras dör som flugor!

    Ursprungligen postat av johnsson_82
    De får mygglarver, cyklops och artemia som frysfoder.
    Och Dajana maltabletter.
    Var nyligen någon annan på forumet som hade problem med att ancistrusar mm dog som också matade med Dajana tabletter. Vet inget om fodret så det kanske bara är ett sammanträffande. Lutar annars åt dålig vattenkvalité och/eller för stor skillnad på vattenkvalite mot vad dom var vana vid innan.

    Hur stort kar, vilka fiskar har du i, vad har du för filter och hur gör du rent det, gör du vattenbyten och hur ofta isf och hur stora?

    Ge oss så mycket information som möjligt så har du chans att få en då korrekt förklaring som möjligt på dödsfallen.

    Kommentar

    • johnsson_82
      • March 2012
      • 289

      #17
      Ursprungligen postat av Peter1904
      Var nyligen någon annan på forumet som hade problem med att ancistrusar mm dog som också matade med Dajana tabletter. Vet inget om fodret så det kanske bara är ett sammanträffande. Lutar annars åt dålig vattenkvalité och/eller för stor skillnad på vattenkvalite mot vad dom var vana vid innan.

      Hur stort kar, vilka fiskar har du i, vad har du för filter och hur gör du rent det, gör du vattenbyten och hur ofta isf och hur stora?

      Ge oss så mycket information som möjligt så har du chans att få en då korrekt förklaring som möjligt på dödsfallen.
      Det var jag som skrev det inlägget också. Möjligt att det hänger ihop. Skillnaden den gången var att jag hade haft malarna en längre tid och att de plötsligt dog inom ganska korta intervaller. Jag trodde att det berodde på foderbrist eller för hög temperatur.

      Nu hade jag väntat några veckor och som historen förtäljde så införskafafde jag ett gäng nya Corydoras som det som sagt inte går så bra för. Vet inte om det är något knas med det här Dajana fodret. Alla fiskarna i akvariet äter av det men det är bara de bottenlevande fiskarna som strukit med i karet.

      Jag har ett Juwel Lido 120 l kar med tillhörande filteranläggning. I karet gå, förutom pansarmalarna, 2 fjärilsciklider och 2 Ap. Viejita, några rosen- och kardinaltetror och två siamesiska algätare. Dessa övriga fiskar fungerar bra och de har jag inte haft några problem med.

      Jag gör delvattenbyten en gång i veckan då jag brukar byta 30 %. Då skrapar jag rutorna och plockar bort döda växtdelar. Akvariet har varit igång i ungefär ett halvår. Jag har blivit avrådd för att rengöra gruset och därför låtit bli.

      Tack för tipsen och funderingarna. Jag får kanske göra fler vattentester med prover nära bottnen. Får se hur det går för de kvarvarande Corydoras men jag skaffar inga nya efter det här eftersom de uppenbarligen inte verkara trivas i mitt akvarium.

      Kommentar

      • Slamd
        • January 2012
        • 12

        #18
        Har du sandsnackor i akvariet eller slamsuger du något när du gör vatten byte?

        Kommentar

        • johnsson_82
          • March 2012
          • 289

          #19
          Ursprungligen postat av Slamd
          Har du sandsnackor i akvariet eller slamsuger du något när du gör vatten byte?
          Nej inga snäckor, svart grus ca 2-3 mm i diameter, inte vassa kanter. Slamsuger inte gruset, har blivit avrådd från att göra det.

          Kommentar

          • rune.
            • October 2011
            • 37

            #20
            Hej har läst i någon tråd här på forumet om svartgrus som fiskarna dog av kanske något att kolla.

            Rune.

            Kommentar

            • johnsson_82
              • March 2012
              • 289

              #21
              Ursprungligen postat av rune.
              Hej har läst i någon tråd här på forumet om svartgrus som fiskarna dog av kanske något att kolla.

              Rune.

              Usch då, det låter inte bra. Jag har köpt min grus på akvarieavdelningen på Hornbach så man tycker ju att den ska vara lämplig för det ändamålet. Men man vet ju aldrig...

              Kommentar

              Arbetssätt...