Hyperaktiva sterbai

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Goldstripe
    • April 2012
    • 23

    Hyperaktiva sterbai

    Jag köpte 10 st Corydoras Sterbai häromdagen och la i ett 90 L kar.

    De nya sterbai är hyperaktiva och simmar i stim upp och ner som galningar längs rutorna och drar även med sig de 3 normalt stillsamma otosinclus macrospilus och två fembandsbarber (dessa ska bort så småningom) i detta beteende.

    Jag trodde att det berodde på hög cirkulation och stängde av filtret, men beteendet fortsatte.

    Mina sterbai är 2,5-3 cm långa och uppskattninggsvis 3-4 månader gamla. Så det är ingen "lek" på gång med T-position, osv.
    Kan inte tänka mig att de (sterbai) är könsmogna. Inte heller upp för att hämta luft vid ytan. Utan helt enkelt upp och ner längs rutorna.

    Jag har corydoras schultzei sedan flera år i ett annat kar och som jag har odlat hyfsat framgångsrikt. Det händer väl att de då och då simmar upp och ner för rutorna utan att egentligen leka - men inte som dessa sterbai.
    (jag vet hur de beter sig när de verkligen leker och lägger rom).

    Beror beteendet på nytt akvarium? Eller är sterbai så aktiva?
    Senast redigerad av Goldstripe; 17 August 2012, 20:23.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    De gör ofta så i ny miljö.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Jag har Corydoras sterbai i ett 112-literskar, och de är tämligen slöa Ofta ligger de still, och ibland simmar de runt och rotar lite i botten. Mest aktiva är de nog vid matningarna. Så hyperaktiva skulle jag nog inte kalla dem. Kanske är det för att karet är nytt för dem, som dina gör så, men de lugnar sig nog när de har gjort sig mer hemmastadda.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Goldstripe
        • April 2012
        • 23

        #4
        OK, då är det nog det nya karet.

        Tack för svar.

        Kommentar

        Arbetssätt...