Skötsel, mat Lmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linn-jo
    • April 2012
    • 23

    Skötsel, mat Lmal

    Hej!
    Tänkte jag skulle ha en ancistus mal i mitt nya kar. Så jag gick till en hobby odlare här i stan. en vanligt ancistus 35kr, inga problem... tills han visar mig en svart/vit randig Lmal. Tror den hade nummer L134.
    Jag har inte kunnat sluta tänka på snyggingen till mal sen dess. Den passar perfekt in i mitt akvarium med svart/vitt tema. Men den kostar 200kr... Vilket jag ifs tycker den är värd.
    Till min fråga nu då: Hur tar jag bäst hand om den lilla malen? Är den lika duktig på att äta alger som en vanlig ancistus?

    Nån som har sådana här malar? Bilder? tack på förhand //linn
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    L134 är en allätare som äter minimalt med alger
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      200 spänn? Slå till det är riktigt billigt.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • linn-jo
        • April 2012
        • 23

        #4
        jag e grymt sugen alltså...
        kommer den gå bra ihop med en vanlig ancistus? eller skall jag se om han ka ta tillbaka den stackaren... känner mig smått rasistisk..

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          #5
          Mina L-malar äter grönt, fryst fiskfoder (svarta mygglarver, artemia etc) och olika sjunkande tabletter för bottenlevande fiskar. Både "köttiga" tabletter och "vego"(alg)tabletter. (Brukar vara bild på en mal eller botia eller liknande på burken/påsen).
          Borde väl inte vara något problem med Ancistrusen.

          200kr verkar riktigt billigt... En affär här i Sthlm tar ca 700kr för en liten sådan. Du lär inte att ångra dig sedan. En jättefin mal!
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Mazzi
            • October 2006
            • 364

            #6
            Vildfångade kostar dom runt 700:- men dessa är ju odlade så då tycker jag absolut inte du ska betala mer än 200:- !

            /Mats

            Kommentar

            Arbetssätt...