Romläggande pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kirre1
    • February 2012
    • 126

    Romläggande pansarmalar

    Undrar hur man skall ta hand om rommen om man bara skall låta det vara på
    växtblad,akvarierutor etc.


    Förra gången gick det väl 2 dygn så hadde anticitrusen tagit hand om dom
    undrar om det finns någon bra lösning...
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Ta bort rommen, den är hård och tål att plockas. Lägg den i en yngelkasse av NÄT och sätt den framför utblåset på filtret så det blir cirkulation.
    Lägg i en REJÄL, STOR näve med javamossa eller något annat finbladigt i växtväg. Ett par snäckor som städar är också bra.
    Nu kan du bara låta det vara en två veckor så där så har ynglen vuxit till sig av de mikroskopiska kryp som alltid finns i mossan. Sen kan du börja mata med nykläckt artemia tills de är stora nog att släppas ut.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Kirre1
      • February 2012
      • 126

      #3
      Ok
      Inte svårare än så det får vi prova om det kan tänkas att lyckas.

      Kommentar

      • Kirre1
        • February 2012
        • 126

        #4
        Lade rommen i en strumpbyxa med lite mossa och snäckor får vi se om det fungerar.
        Hur lång tid tar det innan äggen kläcks?
        tacksam för lite svar

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Ungefär 3-4 dagar. Men håll ut och gå inte och rota för man skadar dem rätt lätt...
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Kirre1
            • February 2012
            • 126

            #6
            Jag skall ändå vänta ca 2 veckor innan jag öppnar och kollar så att dom får växa till sig lite?

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Så brukar jag göra och det funkar fint. Fast du får förstås hålla allmän koll på din strumpa....
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • linn-jo
                • April 2012
                • 23

                #8
                spännande. idag la en av mina honor rom! jag funderade på va dom höll på simmade runt å ständigt uppvaktad. sen fick jag se rom. testar att bara låta dom vara. min första gång inte ens mina dalmatinermollys har fått några ungar!

                Kommentar

                • Kirre1
                  • February 2012
                  • 126

                  #9
                  Nu har jag öppnat strumpan ch har 3 st levande å pigga yngel släppte ner dom i ett litet
                  yngel-kar i plast tänkte dom kunde vara där ett tag och växa till sig lite...

                  Kommentar

                  • FamCarlin
                    • August 2012
                    • 50

                    #10
                    Spinner vidare på denna tråd:

                    Äter Pansarmalar sina egna yngel?

                    Att jag frågar beror på att vi sedan förra vecka sett romkorn på glaset. De första drabbades tyvärr av svamp/mögel och blev bortskrapade. Sedan har det kommit nya korn då och då och några har blivit mörka. Eftersom vi just ni bara har Pansarmal så har vi låtit rommen vara kvar på glaset. De senaste dagarna har vi dock sett att några korn "kläckts" men vi har inte sett något i akvariet. Men idag så lyckades jag se några svansar som stack ut och efter några timmar så var även dessa korn kläckta. Jag har även sett 2st mikroskopiskt små yngel simma nära botten gruset.



                    Nu till frågan: Vad är överlevnadschanserna för dessa mikroskopiska yngel ute i det fria. Hittar de mat själva, blir de uppätna av sia föräldrar?

                    Vad gör jag med resterande romkorn vilket är ca 20-25st. Då jag plockat bort korn med mögel så var de väldigt mjuka, har mycket svårt att se hur de resterande kan bli flyttade utan att ta skada.

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Risken finns alltid att yngel blir uppätna, men kan de bara gömma sig så kan de klara sig. Om de hittar mat eller inte beror på vad som finns på botten där de är. Finns det finbladiga växter så borde de hitta djurplankton att tugga i sig.
                      Obefruktade ägg är mjuka och upplösta av möglet dessutom, men befruktade ägg är rätt hårda. De brukar däremot vara i faroszonen att bli uppätna.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • FamCarlin
                        • August 2012
                        • 50

                        #12
                        Mera frågor:

                        Hur länge leker malarna? Våra har nu hållit på och lekt samt lagt rom nästan varje dag i snart två veckor.

                        Kommentar

                        • Ferengi
                          • August 2008
                          • 399

                          #13
                          Jag lånar tråden lite...

                          Inatt så la mina metallpansarmalar rom. jag har redan flyttat dom till ett annat akvarie. I det akvariet där rommen sitter så går det räkor, anatoma helena och malajsisk sandsnäcka. Är det nån av dessa som kan röra rommen, är mest orolig för helenorna..?

                          Skall jag göra vattenbyten? matade på med svarta mygglarver i två dagar innan rommen kom och funderar om ett vattenbyte hjälper eller stjälper nu?

                          Kommentar

                          • Kirre1
                            • February 2012
                            • 126

                            #14
                            Inte en aning men nån annan vänlig själ kanske kan svara.

                            Mina la rom igen igår flyttade en del av rommen till strumbyxan igen dom är ju
                            som värsta sortens kaniner.
                            får se hur många som överlever denna gång förra gången blev det 3 pigga yngel av kanske 20 rom som jag tog vara på och
                            som nu simmar omkring i ett yngelkar

                            Kommentar

                            • Ferengi
                              • August 2008
                              • 399

                              #15
                              Nu har några av rommen kläckts! Många möglade tyvärr men räknar jag prickarna som är kvar på glaset så måste åtminstone 10-15 ha kläckts ikväll. Har lyckats se 3 stycken som virvlar omkring nära botten och ibland gör små ryck uppåt. Jösses vad små dom är!!!

                              Hur gör jag nu? Ser ingen gulesäck, dom är ju inte större än en knappnål nästan. Om jag matar dom hur lyckats dom få i sig något så ostadig som dom verkar vara?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...