Romläggande pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #16
    Gör som jag beskrivit i tråden!
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Ferengi
      • August 2008
      • 399

      #17
      Ursprungligen postat av Mumin
      Gör som jag beskrivit i tråden!
      Ha ha - visst har jag läst tråden. Men lite nervöst är det allt ;-)
      har ingen mossa men åker iväg imorgon för att skaffa det. Du menar alltså att dom små rackarna klarar sig utan att man ger dom extra mat i två veckor? Skall man göra vattenbyten eller låta det stå och gå som det är? Enda andra invånare är räkor och sniglar.

      Kommentar

      • Kirre1
        • February 2012
        • 126

        #18
        ja jag vet inte men jag orkade inte hålla mig mer än 7-8 dar,sen tömde jag strumpan i ett sånt litet yngelkar i plast
        som flyter,så där fick dom va i ca en vecka mata dom en gång om dan med fliingor,sen flytta ja dom till ett yngelkar
        å där ä dom nu och mår hur bra som helst.

        Får se me andra kullen,rommen har varit i strumpan i ca 4 dygn nu,man har väl för bråttom i vanlig ordning.

        örker nog inte hölle mig i 14 dagar de e ju en evighet de..)

        Kommentar

        • FamCarlin
          • August 2012
          • 50

          #19
          Uppdatering:

          Jag skippade strumpan utan la mossa direkt i yngelkaret. Sedan så petade jag över rommen allteftersom jag såg att de var befruktade. De som smet ur sina ägg innan jag installerade yngelkaret har vi inte sett röken av, de är troligtvis borta.
          Nu har vi 6st små yngel som simmar runt.


          De är fortfarande små, mindre än 10mm långa. som nykläckta var de kanske 5-7mm långa och helt genomskinliga.
          Jag upplever att de inte växer så mycket på längden utan mera på bredden, också blir de mörkare för varje dag som går.

          Hittills så har jag inte matat dem någonting, de verkar klarar sig på det som är i mossan, men det kan väll inte vara för evigt. Funderar på att börja mat med Aretemia i veckan, men vete fasen hur jag skall lyckas portionera den frysta biten lagom stora bitar.

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #20
            Eh, när man pratar om artemia i de här sammanhangen är det nykläckt artemia man menar, inte fullvuxna, frysta individer. Det är totalt dömt att misslyckas.
            Det finns också skalad artemia, alltså artemiaägg utan skal, som kan funka.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • FamCarlin
              • August 2012
              • 50

              #21
              Det var bra information. Måste nog förbi lokala akvariebutiken och se vad han har. Fungerar det med flingfoder eller fodertablatter en stund om inte finns nykläckt artemia på lager?

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #22
                Smula flingorna, eller hellre stöt i mortel. Man kan också byta mosstuss! De äter ju ur den vartefter de växer, det kan ni kanske pröva redan nu?
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • RadioMG
                  • September 2012
                  • 6

                  #23
                  Äter Ancistrius upp sina egna ägg? Eller har jag missuppfattat det hela?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...