VF Banditpansarmal (Corydoras Metae) dör en efter en.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vsen
    • June 2012
    • 333

    VF Banditpansarmal (Corydoras Metae) dör en efter en.

    Hejsan!
    Köpte för nästan 2 veckor sedan 8 st VF c.metae igenom en liten lokal butik som beställde av grossist, byteshandlade lite å lämnade in mina fläckiga mot dessa + pengar då jag hade en liten blandning innan och ville gå över till 1 sorts pansarmalar istället och hade 2 banditer sen tidigare.

    Allt var frid å fröjd när jag kom dit å fick se en skymt utav fiskarna innan jag betalade, lade inte då märket till om någon låg på sidan eller så (inte så jätte stor påse me 8 fiskar varav några simmade som tokar när påsen flyttades)

    I alla fall så väl hemma plockade jag fram påsen och la ned den i akvariet (fortfarande stängd) för att starta inkoppningen.
    Såg då med en gång att en fisk ej var pigg, låg upp och ned och på sidan, gjorde några försök till simtag men hamnade i samma position gång på gång.
    Dum som jag då var öppnade jag påsen och flyttade över den sjuka fisken till en egen påse med vatten ifrån orginal påsen för att koppa in den fisken extra noggrant och hålla koll. Skulle i det skedet tagit kort eller åkt direkt tillbaka med fiskarna om jag varit smart.

    Kvällen fortskred med inkoppning, de resterande 7 visade inga tecken på sjukdom eller skada, endast lite undernärda inte så konstigt me tanke på resa etc, dessa fick åka ned i akvariet efter 1 timme eller 2.
    Den dåliga fisken däremot ville inte piggna till, koppade in den i 2-3 timmar och gjorde därefter ett försök att håva upp å släppa ned i karet, resultatet var som ett krashande flygplan då fisken liksom snurrade ner bot botten och krashade huvud först och sedan låg återigen på sidan.

    Håvade då direkt tillbaka fisken till påsen och funderade och samtalade med min far som varit akvarist tidigare, han tyckte jag skulle göra ett försök å låta fisken vara i akvariet någon timme i alla fall. Gjorde så att jag följde hans råd, samma resultat när fisken ramlade ur håven denna gång, sedan låg den orörlig på botten cirka 60 min innan de andra invånarna började knuffa och äta på fisken, som då försökte simma iväg men kunde helt enkelt inte simma. Fisken kom endast ett par centimeter och vart sedan liggande på sidan igen. Tyckte då att det var plågeri och avlivade fisken istället.

    Tog kontakt med affären och berättade och visst kunde de ersätta kostnaden för fisken i andra varor om jag ville.

    Sedan var allt lungt i cirka 4-5 dagar, ganska tätt planterat kar, speciellt i bakkant så är van att inte alltid kunna se fisken, la därav ingen energi på att jag inte såg alla 10 banditer hela tiden. Men på kvällen den 4 eller 5e kikade jag lite snabbt med ficklampa i akvariet (hade svärdbärar yngel på gång för andra gången och visste att förra gången ynglade hon på kväll / natten) fick då syn på en död bandit i bakkant på akvariet, håvade upp denna direkt och kikade sedan runt efter fler. Har en ganska stor reed moore rot i ena sidan på karet som har lite håligheter i sig varav en ancistrus bor i, skymtade då något lite silvrigt i en av grottorna, så av med ramp å täckglas å upp me roten, luktade som bara fasiken av roten så fram med grillpinne å peta ut kvarlevorna av en rutten bandit.

    Jahapp tänkte jag, en bandit har kilat fast sig i roten och självdött och ruttnat och därav har jag fått världens no2 spik därav den andra döda banditen.
    Testade vattnet med dropptester men ingen no2 alls.

    Började då bli fundersam på vad som försigick och började räkna banditerna noggrant, jovisst 7 st kvar och de 2 som jag hade sen innan levde än (lite mörkare i färgen). Har sedan dess varit lungt fram tills igår då jag hittade en ny död bandit.

    Nu till min fråga, hur gör jag? Mätt no2 vid varje dödsfall, inga andra fiskar har visat tecken på sjukdom och endast dessa fiskar som jag räknat upp har dött.
    Kan det vara något som de burit på som viltfångade eller vad tusan kan det bero på? Då mina 2 icke viltfångade lever fortfarande.
    Utfodrar med varierad kost bestående av bland annat frystorkad tubifex, flingor, granulat, frysmat (karta med massa olika typ mygglarver, artemia, cyclops etc) och även en sorts tablett för köttätande bottenfisk.

    Karets storlek är 175L som filter har jag ett Fluval 205 med filtermattskuber, makaroner och filtervadd.
    I karet bor just nu
    Nyckelhålsciklider
    Kakadua ciklider
    Svärdbärare
    Pansarmalar (banditer)
    Ancistrus

    Nu vart denna trådstart en halv novell och lite till men vill försöka vara utförlig.
    Tacksam för tips om hur jag skall bära mig åt med detta. Man lär av misstagen sägs det och det stämmer till fullo, kommer nog tänka både 2 och 10 gånger innan jag beställer genom affär på detta vis igen, karantänskar står även på listan över saker att tänka på.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Jag tror att du fått fiskar som inte varit i särskilt god form, men vad det kan bero på är ju förstås inte lätt att säga. Parasiter låter väl troligt, då fiskar klarar rätt många dagar utan mat utan att de ser avmagrade ut för det. Jag skulle nog försöka få tag på de nya VF och ta tillbaks dem till butiken. Samt skaffa ett karantänsakvarium innan nästa fiskköp. Jag skulle heller aldrig släppa i en fisk som inte såg ut att må helt bra i ett akvarium som redan är i gång. En hink eller annan smärre balja för att se om den mår dåligt av transporten. Inte heller skulle jag köpa fiskar som jag beställt utan att examinera dem ordentligt i butiken. Låg en fisk på sidan så skulle jag absolut inte köpa dem utan att släppa ut dem i ett tillfälligt akvarium i butiken för att se hur de mådde efter ett tag.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Vsen
      • June 2012
      • 333

      #3
      Ursprungligen postat av Mumin
      Jag tror att du fått fiskar som inte varit i särskilt god form, men vad det kan bero på är ju förstås inte lätt att säga. Parasiter låter väl troligt, då fiskar klarar rätt många dagar utan mat utan att de ser avmagrade ut för det. Jag skulle nog försöka få tag på de nya VF och ta tillbaks dem till butiken. Samt skaffa ett karantänsakvarium innan nästa fiskköp. Jag skulle heller aldrig släppa i en fisk som inte såg ut att må helt bra i ett akvarium som redan är i gång. En hink eller annan smärre balja för att se om den mår dåligt av transporten. Inte heller skulle jag köpa fiskar som jag beställt utan att examinera dem ordentligt i butiken. Låg en fisk på sidan så skulle jag absolut inte köpa dem utan att släppa ut dem i ett tillfälligt akvarium i butiken för att se hur de mådde efter ett tag.
      Håller med, många "jag skulle aldrig" som jag skall ta efter till nästa gång. Vidrigt hur bra det stämmer att det är av misstagen man lär.

      Har tänkt tanken både 1 och 2 gånger att ta upp de nya VF och ta tillbaka till butiken. Tyvärr är butiken en mindre katt och hund butik som har ett litet hörn med levandefödare i stort sett. De var mest nyfikna att ta in fisk de inte haft förr därav att de tog min beställning på pansarmalarna.

      Känns liksom svårt att gå vidare med detta på ett sätt, är i vanliga fall också väldigt dålig på att säga ifrån och ta ställning.
      Lite som att man oroar sig för att de ska ignorera ärendet och hävda att jag behandlat fiskarna dåligt etc.
      Har ju den tanken att "tänk om de som än lever är friska" vore trist att skicka iväg dem isåfall.

      Sen vettetusan hut man skal förklara det hela för butiken då de som sagt innan ej är insatta inom akvariefisk direkt utan det är som en liten extra inkomst att säja färgglada guppys etc.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Då skulle jag prata vänligt med butiken och förklara hur det ligger till. Om de har gjort det här i ren vänlighet, så är de intresserade av att få nöjda kunder. Ge dem chansen att lära sig något av detta, t ex att kolla bättre med grossisten etc, etc.
        Behåll malarna om du nu vill det, butiken kanske ger dig rabatt på nästa köp om det passar dig bättre.
        För övrigt så är det konsumentköplagen som gäller, så du har rätt att få pengarna tillbaka. Det är butiken som ska bevisa att du skött dem dåligt och att de var i prima skick när du fick dem. Även om ord står mot ord i det här fallet. Sen är det upp till dem att i sin tur ta upp frågan med grossisten.
        Att man har beställt en vara betyder inte att man är tvingad att köpa den om den inte är i gott skick.
        Men som sagt var så går det säkert att lösa smidigt utan konfrontation så att alla blir nöjda.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        Arbetssätt...