ancistrus hanarna dör efter en

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sina_aslami
    • August 2009
    • 56

    ancistrus hanarna dör efter en

    Hej !

    Det är så jag har haft många ancistrusar i min kar, men hanarna blir uppätna på ryggen och dör.. De blir helt slitna på ryggen och efter ett tag hittar jag de döda.. hittills har jag sett att detta händer bara på hanarna. är det nåt sort sjukdom?
    De bor med andra sällskaps fiskar.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det låter som en bakterieinfektion. Malar är ofta känsliga för dålig vattenkvalite', kan det vara en orsak?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • sina_aslami
      • August 2009
      • 56

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det låter som en bakterieinfektion. Malar är ofta känsliga för dålig vattenkvalite', kan det vara en orsak?

      Det tror jag inte för att det e bara hanarna som drabbas ... vilken medicin ska jag köpa då ?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Om du har flera hanar tillsammans kan det helt enkelt vara så att de ger sig på varandra, och skadar varandra, så att de till slut dör. Ancistrushanar är revirhävdande mot varandra.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Förvisso, men det brukar sällan leda till döden....hur stort är karet och hur många Ancistrus har du? Övriga invånare? Hur sköter du karet?
          En bild på karet kunde även kanske hjälpa till att utreda problemet.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Har för mig att de gånger jag köpt små Ancistrus, och de när de har vuxit till sig visat sig vara mer än en hane, så har det slutat med att bara den ena hanen är kvar, medan alla honorna överlever. Har väl i och för sig oftast haft dem i mindre kar runt 100 liter då.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Hannarna sitter ju oftare och trycker i sina grottor än honorna, så är det en dålig miljö som gynnar bakterietillväxt så är det inte så konstigt att de drabbas i högre utsträckning än honorna.
              Håller med Ansjo att det låter som en bakterieinfektion.
              Det är ingen idé att medicinera om du inte åtgärdar det som gör att bakterierna trivs.
              Berätta mer hur du sköter ditt kar.
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Det är väl inte helt omöjligt att det är en kombination, att hanarna tillfogar varandra sår, som se´n blir infekterade?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Det är väl inte helt omöjligt att det är en kombination, att hanarna tillfogar varandra sår, som se´n blir infekterade?
                  Ine något helt omöjligt scenario!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Ine något helt omöjligt scenario!
                    Nej, tycker inte heller det
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Jag tror ett par nyckelfrågor här är "hur stort är akvariet", "hur många ancistrus har du", och "vad finns det mer för fisk i akvariet".
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...