pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emphz
    • July 2012
    • 30

    pansarmalar

    hey!
    tänkte nu äntligen lyda ert råd att skaffa mig fyra pansarmalar till, till mina två. Så dom blir sex, som rekommenderat. Men då är min fråga om de fyra nya måste vara albino pansarmalar eller om det går bra med en annan sort, exempelvis fläckigt?

    Läst lite olika, visa säger att de stimmar bra tillsammans oavsett, andra att de inte gör :s

    mvh emphz.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, man kan ju blanda olika arter, men jag tycker ju det är snyggare om man har ett stim av samma, dessutom vet jag inte om de korsar sig. Och så beror det ju på vilken albino du har, de albino som säljs i butikerna brukar antingen vara fläckig pansarmal (Corydoras paleatus), eller metallpansarmal (Corydoras aeneus), och om du har t.ex albino metallpansarmal så gör det ju inget om de du köper är vildformen.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Emphz
      • July 2012
      • 30

      #3
      ah okej Ja jag är väldigt frälst i albino, så det blir kanske fyra sådana till.
      men hade samtidigt varit kul med någon annan. hm klyven.
      Vet inte heller vad det är för någon albino jag har, haha ^^

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Jo, det är det som är grejen, svårt att veta vilken du ska köpa om du inte vet vilken albino du har. Men du kan titta lite på kroppsform och fenor. Metallpansarmalen har en ganska låg ryggfena, medan den fläckiga pansarmalen har högre och spetsigare ryggfena. Eftersom du har albino, så kan du ju, genom att skaffa vildformen av samma art, få individer som ser olika ut, men ändå är samma art.

        Albino metallpansarmal:


        Fläckig pansarmal:
        Senast redigerad av Shepard; 31 July 2012, 19:31.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Du bör skaffa samma art, det är inte alls säkert att två olika arter stimmar tillsammans.
          Det skiljer mellan vilka två arter man har ihop.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13117

            #6
            Instämmer med Mumin att skaffa samma art! Jag har två arter (8 panda 15 Fläckiga) och de stimmar aldrig tillsammans!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • linn-jo
              • April 2012
              • 23

              #7
              jag hade tre fläckiga å skaffade två till, dom verkar vara en mycket gladare flock nu. riktigt roliga å trevliga krabater

              Kommentar

              Arbetssätt...